OCR
s BEVEZETÉS (ELMÉLETI KERETEK) " Buda Béla Empátia című könyve Az empátia és a művészetek című fejezetében" megállapítja, hogy ,az empátia elsősorban az olyan művészetekben kap szerepet, amelyekben sok ember közreműködésére van szükség, vagy pedig emberek instrukcióját igénylő viselkedésbeli teljesítmény áll a középpontban". Ilyen szempontból a színpadi rendezést és a filmkeszitest emeli ki, de az eldadö-müveszetben, a zenekari munka összehangoläsäban és a közönseggel valö kapcsolattartäsban is lehet ennek szerepe. Másrészről hangsúlyozza, a művészi alkotás befogadásában is nagy lehet az empátia jelentősége, mert a , művészi alkotás kommunikáció, mégpedig komplex üzenetek halmaza, sajátos kódban megfogalmazva". Figyelemre méltó az a megállapítása is, miszerint a , festmény és a szobor a nemverbális kommunikáció sajátos mozzanatait örökiti meg”'?. Igazi élménnyé akkor válnak a műalkotások, ha ,a személyiség igyekszik felolvadni bennük", de ez a képesség szocializáció eredményeként fejlődik ki, illetve fejleszthető". Buda Béla definíciója szerint — melyre még az anamorfizmust taglaló záró részben viszszaterünk — az empätia ahhoz kell, hogy „a müelvezö a műalkotásban megtalálja az embert, az alkotó olyan személyiségrétegeit, amelyeket a megszokott kommunikációs formákban talán ki sem lehet fejezni."" Az a szerep, amelyet Buda Béla a könyv ezen fejezetében a mitológiának, a kereszténységnek (a reformäciéval keresztyénségnek) és a Bibliának mint értelmező keretnek tulajdonít, valójában a kognitív metafora kulturális, illetve kultúraértelmező szerepének feleltethető meg. A színházi előadás és a mozinézés során — de a nyolcadik művészetnek tekintett televíziózás mint otthoni mozi folyamán is — végbemenő azonosulási folyamatot , empátiás tréning"-nek tekinti Buda Béla. A , critigue de Videntification" 20. századi francia irányzatához hasonlóan kiemeli az ekkor végbemenő érzelmi azonosulás jelentőségét, de meg is kü10 Buda Béla: Empátia. A beleeles lelektana, Budapest, KRE - LHarmattan, 2012, 314—324. 1 Uo., 314-315. 2 Uo., 315. 13 Uo., 315. 4 Uo., 316-317. 15 Uo., 317. +15 +