OCR
+ KÉP, JELENLÉT, KENOZIS ? épülő kommunikációs modelljének (mely nagy hatással volt a számítógépes grafikára) az alkalmazása érdekes hozadékkal járhat. A művészet mint vizuális kommunikáció témájára épülő tananyagunkban? több témakörben leitmotívként felbukkanó Malom és keresztben (Lech Majewski 2011-es filmje), mely idősebb Pieter Bruegelnek a bécsi Kunsthistorisches Museumban található festménye, a Keresztvitel alapján készült (lásd a tananyagon belül Képzőművészeti kommunikáció című témakört) az időt és az időt uraló Teremtőt a malom jeleníti meg, a szenvedéseket elviselő embert — az imitatio Christi jegyében — pedig a kereszt szimbolizálja (a film narratívát és időbeli kiterjedést ad a festménynek). A korabeli környezet értette ezeket az ikonográfiai utalásokat, a mozgókép azonban az egységes interpretációs sémák szétesésekor született. A film narratívája ezt a hiányzó interpretációs mezőt állítja helyre, vagyis rituális funkciója van, s egyúttal felhívja a figyelmet a befogadás rituális aktusára mint átmeneti ritusra’, az értelmezés korunkban kitüntetett jelentőségére. A EANTÁZIA MŰKÖDÉSE ÉS AZ EMPÁTIA A fent említett oktatási anyag akommunikációra mint közvetítő folyamatra összpontosít, de sok ponton implikálja a fantáziát és a művekre vonatkozó ismereti kontextusokat, ezekben pedig izomorfia mutatkozik a műalkotás szerkesztési módjával, illetve annak történeti evolúciójával kapcsolatban. A befogadó ismeretei kellenek a megértéshez, és a mű által mozgásba hozott fantáziában jön létre a hatás. Maga a fantázia és az azt kísérő sokféle kognitív folyamat lényegi tulajdonságai fejeződnek ki, erősödnek fel a különféle művészeti ágakban, műfajokban, illetve magában a műben. $ Sepsi Enikő — Németh István — Tari János — Fabiny Tibor: A művészet mint vizuális kommmunikáció, KRE, 2013, www.kre.hu/ebook http://www.kre.hu/ebook/index.php/ a-muveszet-mint-vizualis-kommunikacio (Letöltés: 2017. február 13.). Az egyes fejezetek a tankonyvtar.hu oldalon külön-külön elérhetők. ° Van Gennep: Ätmeneti ritusok, Budapest, LHarmattan, 2007. + 14 »