OCR
s BEVEZETÉS (ELMÉLETI KERETEK) " fontos adalékot nyújthat a nyelv és a vizuális alkotás (a befogadó oldaláról: percepció) kapcsolódásainak feltárásához. Paul Ricoeur Az élő metafora című könyvében bevezeti a Wimsatttől kölcsönzött , verbális ikon" fogalmát, melyet a költői nyelv jelentésalkotásának megvilágítására használ: a költői nyelvben a szavak értelme és materialitása fuzionál (, le sens — les sens”, , le sensible"), sokkal inkább, mint a nem-költői nyelvben, s egy önmagára hajló tárggyá, anyaggä (, stuff") válik, mely valamilyen fiktív és virtuális tapasztalatot fogalmaz meg. Éppen az olvasás aktusa mutatja meg, hogy a költői nyelvben nem a jelentés és a hang összekapcsolódása elsődleges, hanem a jelentés és egy képfolyam (az emlékezetből feltörő érzéki lenyomatok, impressziók) összekapcsolódása. Ezt érti a jelentés ikonicitásán." Jelen wey bevezető, de a kötet is a szakirodalomban elszórtan , költői" színháznak, m.” „költöi” filmnek nevezett példakat reszesiti elönyben ezen megfontoläsok menten, jöllehet kiterjedhetne a plakätmüveszet, reklämmüveszet, szobrászat, építészet stb. területeire is. A kommunikációelméleti és legismertebb kommunikációs modellek közül" haszonnal alkalmazható a művészeti területre is a transzmiszszids modell, a Snannon-Weaver-féle modell, különösen a zaj, zajforras (csatornazaj, környezeti zaj, szemantikai zaj), valamint a kódolás-dekódolás tekintetében. Hiszen minden művészeti ág sajátos jelrendszerrel dolgozik, sajátos csatornákon kommunikál, s az adott nyelvet sajátos kódolási-dekódolási technikák, folyamatok jellemzik. Bizonyos interaktivitással élő művészeti ágakban a Schramm és Osgood által megalkotott interperszonális, körkörös interpretációt leíró modell is jól alkalmazható, melyben az adó és vevő mindegyike egyben interpretáló, vagyis a bekódolás és a dekódolás állandóan cserélődik a két szerepben. A hazai szakirodalomban nincs jelen, ám éppen a művészetet mint vizuális kommunikációt vizsgálók számára Brown holografikus modelljének vagy a lengyel származású Benoit Mandelbrot fraktálokra 6 Paul Ricoeur: La métaphore vive, Paris, Seuil, 1975, 263. 7 C. David Mortensen: Communication: The Study of Human Communication, Chapter 2, Communication Models, New York, McGraw-Hill Book Co., 1972. +13 +