OCR
+ KÉP, JELENLÉT, KENOZIS ? H. U. von Balthasar teolögiai esztetikäjara, Xavier Tilliette munkäira, Simone Weil szinhaz- és kenözis-koncepciöjära, tovabba Kalvin, Karl Barth, Paul Tillich és Kazoh Kitamori teológiai műveire. Előzetes 6szszegzésként kiemelhetjiik, hogy az imitatio (imago) Christi a kenözis megismetelhetöseget is jelenti, a krisztusarcusag együtt jár az ember aläszälläsäval, az emberi bälväny(arc) lerombolödäsäval és megdicsöülesevel. Balthasar, Tilliette és Kitamori mtiveinek irodalmi utaläsain kívül a szakirodalom nem foglalkozik mélyrehatóan kenózis és irodalom, kenózis és színház lehetséges kapcsolatával, jóllehet az imitatio Christi tapasztalati valóságába ez is beletartozik. A kötetben két alapvető kutatási-oktatási orientációm, a kortárs francia költészet és a költészettel szoros kapcsolatban álló színháztípus iránti érdeklődésem jut kifejeződésre. Ezeknek az életműveknek jelentős részét részben a volt hallgatóimmal, részben Rideg Zsófia dramaturggal együtt igyekeztünk a magyar kultúra számára fordításokban is hozzáférhetővé tenni az elmúlt évtizedben, valamint az egyetemi oktatásba is bevezetni saját oktatói tevékenységem és a tananyagfejlesztések során. A függelékben közzéteszem egy korábbi, eredetileg francia nyelven írott írásom magyar fordítását, mely a Nyugat és az NRF lapjain 1909 és 1937 között, a korabeli francia költőkről megjelent írásokból rajzolja meg azt a szellemi közeget, amelyben két alapvető vita is zajlik: az egyik a szürrealizmus körül, költészet és valóság viszonyáról, a másik pedig -— részben ezzel összefüggésben — a költészet és az akarat, a költészet és a cselekvés, sommasabban össszefoglalva az írástudók felelőssége körül folyik mindkét orgánumban. Azért közlöm függelékben ezt az írást, mert Yves Bonnefoy generációjának a szürrealizmus által felmagasztalt képhez való viszonyulásában közvetlen előzményként tekinthetünk ezekre a vitákra, s a korszakra, amelynek szellemisége még sokáig meghatározza a később indult költőtársak ezen időszakban felvetett kérdésekre adott válaszát. ! Lásd erről bővebben a Kenózis a teológiában című fejezet konklúzióját. .Be