Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000177/0000

Néprajz és muzeológia. Tudománytörténeti megközelítés

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Fejős Zoltán
Title (EN)
Anthropology and Museology. A historical approach
Field of science
Néprajz / Ethnography (12858), Múzeumok és kiállítások / Museums and exhibitions (13048)
Series
Specimina Ethnographica
Type of publication
monográfia
022_000177/0010
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 11 [11]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000177/0010

OCR

Bevezető. Miért a tudománytörténet? e 9 zelítésnek nevezett szemléletet ma már kevesen követik, jóllehet a tudománynépszerűsítésnek talán még mindig ez a legszilárdabb alapzata. Ezzel szemben historicista eljárásmód az, amikor a korábbi szerzők műveit nem a mai fogalmak szemüvegén át vizsgáljuk (Stocking 1968: 1-12), amikor azt igyekszünk megérteni, hogy mit jelentett egy természettudományos kísérlet egy adott időszakban, vagy saját területünkről véve egy példát: miért, hogyan, milyen megfigyelések alapján s milyen beszámolók keretében, kiknek lesz , érdekes" a bugaci puszták pásztorépítménye az 1890-es években. A tudománytörténet elmúlt bő három évtizedének historiográfiájában jelentős elmozdulások figyelhetők meg a kutatások szemlélete, irányzata, eljárásai vonatkozásában (Nyhart 2016). A fő jellemző, hogy a tudományok történetével foglalkozó kutatásokat is erőteljesen meghatározta a konstruktivista és feminista szemléletmód. A hangsúly leginkább azokra a folyamatokra, módozatokra került, amelyek létrehozták, megteremtették az egyes tudományszakokat. Közelebbről: kik, milyen csoportok, milyen társadalmi, intellektuális környezetben konstruálták a tudományokat? A megalkotók csak férfiak lennének? S ha nem, mi rejti el a nőket? Az elhallgatás, a homályban maradás egyébként is a tudományok alakulásának megkerülhetetlen vonása. Kik a , kizárt elődök" az amerikai antropológiában? - teszik föl a jellemző kérdést egy tudománytörténeti kötet szerzői (Handler ed. 2000; vö. Kuklick 2016). Másodszor, erőteljes a gyakorlat felé fordulás, vagyis a tudományos tevékenység természetének vizsgálata. A fő kérdés: hogyan jön létre a tudományos tudás? Miből áll a tudományos gyakorlat az egyes diszciplínák vonatkozásában, s milyen párhuzamosságok figyelhetők meg a különböző szakterületek alakulásában? Egy közeli példát említve: mi a Terep, hogyan lesz a , terepmunka", mit jelent a terepen végzett kutatás a geológiában, az ásványtanban, a természettudományban, az antropológiában-néprajzban (vö. Kohler-Vetter 2016)? Az újabb tudománytörténet harmadik jellemző vonása a kommunikációs gyakorlatok, eljárások tanulmányozása. Hogyan áramlik a tudás a tudósok között, a tudósok és a közönség között? Hogyan terjed helyi, nemzeti keretek között, hogyan válik globálissá? A tudománytörténet ma már messze nem korlátozódik az elit tudósok méltatására és az intellektuális centrumok vizsgálatára. A negyedik aspektus a társadalom- és történettudományok , materialista fordulatához" kapcsolódik. Milyen dolgokkal foglalkoztak a tudósok? Konkrétan mi volt a kezükben, vagy mit tanulmányoztak, mikkel dolgoztak kutatásuk során — a legparányibb részecskéktől a gigantikus műszerekig? A tudomány történetét ezek szerint anyagi-tárgyi mivoltában is meg lehet közelíteni, s ekképpen is szükséges értelmezni. Lynn Nyhart, akitöl az újabb tudománytörténeti irányok ilyen jellemzése származik, szemléletes képet is ad arról, hogy miként változott meg a tudo

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2670 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.4 MB
Lien permanent vers jpg
022_000177/0010.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000177/0010.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu