Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000175/0000

Életreform-mozgalmak, pedagógiai és művészeti reformtörekvések a 20. század első felében: vallásos és okkult hatások nemzetközi recepciója

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Arany Zsuzsanna, Albrecht Zsófia, Végvári Zsófia, Pálkuti Anikó, Földiné Irtl Melinda, Komár Lajos, Hársvölgyi Virág, Ruzsa Bence, Szabó Zoltán András, Németh András, Polyák Zsuzsanna, Pethő Villő, Földesi Renáta, Balogh Brigitta, Czabaji Horváth Attila, Nagy Barbara, Szabó Gábor, Durayné Fliszár Nóra, Szvitil Gabriella, Vincze Beatrix
Title (EN)
Life-Reform Movements, Educational and Artistic Reform Efforts in the First Half of the 20th Century: International Reception of Religious and Occult Influences
Field of science
Oktatástudomány / Educational sciences (12830), Történettudomány / History (12970), Művészetek, művészettörténet / Arts, Art history (13040)
Series
Metszéspontok
Type of publication
tanulmánykötet
022_000175/0009
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 10 [10]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000175/0009

OCR

8 ÉLETREFORM-MOZGALMAK különböző okkultezoterikus háttérrel rendelkező újvallásos mozgalmakat. Mindamellett maga az életreform is egyfajta reformvallásként értékelhető, akárcsak a vegetarianizmus irányzata (Linse, 2001; Baader, 2007). A teozófia és antropozófia pedig bár vallásos mozgalmak, de kapcsolódnak az életreformhoz szorosan kapcsolódó reformpedagógiai mozgalomhoz is. Az életreform-mozgalom szoros összefüggést mutat a reformpedagógiai mozgalommal, amelynek esetében először Jürgen Oelkers (1992) hívta fel a figyelmet arra, hogy az nem tekinthető egységes, önálló, originális elméletet és gyakorlatot megteremtő mozgalomnak, mert nézetei leginkább a felvilágosodás gondolatvilágából és az újkori pedagógia elképzeléseiből táplálkoznak. Viszont kiemelte, hogy egyértelműen újat hoz a reformpedagógia egy sajátos gyermekszemlélet, a gyermek , stilizált képének" megteremtésében, illetve, hogy a századfordulón megjelenő életreform-mozgalmak hatással voltak a különféle pedagógiai kísérletekre és reformgondolatokra. Emiatt Oelkers arra jutott, hogy a pedagégiai reformmozgalom szoros összefüggésben fejlődött és szinkronban állt a 19. század végén kibontakozó antimodernista törekvésekkel, és emiatt csak ezekkel az életreformtörekvésekkel együtt vizsgálható (Oelkers, 1992). Ehrenhard Skiera 2002-ben megjelent tanulmányában a reformpedagógia meghatározásában a következőket emelte ki: , A reformpedagógia az iskolára vonatkozó olyan kísérletnek tekinthető, amely radikálisan szakít a »régi iskola« képével, annak tekintélyelvű, korlátozó, életidegen elemeivel, és helyette az ezzel szemben álló olyan súj iskolax megvalósulásához nyújt segítséget, amelynek működését az alábbi pedagógiai motívumok jellemzik: gyermekközpontúság; a tanulói aktivitás, kreativitás, életközeliség szempontjainak figyelembevételére törekvő tanulási formák kialakításának igénye; a gyermeki érdeklődés és gyermeki szükségletek előtérbe helyezése; az iskola mint életközösség, a kooperatív, tudatos és felelősségteljes élet és tanulás helyszínére, a teljes gyermeki személyiség fejlesztésére, a steljes emberx nevelésére irányuló törekvések. A meghatározás történeti szempontból azokra a reformkísérletekre vonatkozik, amelyek különböző módszertani irányzatok (művészetpedagógiai mozgalom, munkaiskola, élményre alapozott oktatás és mások) és sajátos iskolaalakzatok (Landerziehungsheim, Montessori, Waldorf, Jenaplan, Freinet, Dalton-Plan &s mäs) formäjäban egy adott időszakban megjelennek; rendszerezési szempontból nézve az iskola humanizálására irányuló olyan permanens programok megvalósulását jelentik, amelyek esetében nem feltétlenül szükséges, hogy annak történelmi előzménye legyen (természetesen alkalomadtán ennek megléte vizsgálható)" (Skiera, 2002, pp. 173-174). Az 1990-es évek közepétől jelentek meg az első kutatások, melyek a reformpedagógia és az életreform-mozgalmak viszonyát, a mozgalmak kölcsönhatását nemzetközi társadalomtörténeti, recepciós és hatástörténeti kontextusba helyezve,

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2670 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.28 MB
Lien permanent vers jpg
022_000175/0009.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000175/0009.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu