OCR
A CSALÁDOS HALLGATÓK VIZSGÁLATÁRA VONATKOZÓ KUTATÁS MÓDSZERTANA során az offline és az online lebonyolítás előnyeit és hátrányait figyelembe véve kell a döntést meghozni: míg az online forma megkönnyíti a találkozók szervezését és lebonyolítását, mivel nincs szükség fizikai helyszínre, és könnyebb időpontokat egyeztetni, továbbá a hang- és képfelvétel is adott, tehát idő- és költséghatékony megoldás, számolni kell a felmerülő technikai problémákkal és azzal, hogy a csoportdinamikai mechanizmusok csak korlátozottan jelennek meg, így a beszélgetés lendülete és érzelmi intenzitása is redukálódik." A beszélgetést egy képzett, lehetőség szerint a témában járatos szakember, a moderátor készíti elő és vezeti, továbbá a beszélgetésekről készült hang- és képfelvétel átirata alapján elemzi is. A jó moderátornak képesnek kell lennie egyrészt a spontán, kötetlen, informális légkör megteremtésére, másrészt a beszélgetés kézben tartására, a fókusz megtartására és a nehéz esetek, problémás helyzetek kezelésére. A különböző résztvevők között a moderátornak egyensúlyt kell teremtenie, hogy mindenki egyformán szóhoz jusson, és elősegítse az őszinte, új gondolatok megfogalmazását. Ezt nyitottságával, érdeklődésével is elő tudja segíteni." Nagyon fontos, hogy a moderátor nem ítélkezhet, nem véleményezheti az elhangzottakat. Továbbá nem feladata, hogy az esetlegesen elhangzó téves, a valóságnak nem megfelelő információkat korrigálja. A beszélgetés során végig bátorítónak és semlegesnek kell maradnia, hogy minden résztvevő saját percepciója, tapasztalata, véleménye megfogalmazódhasson. A fókuszcsoportok résztvevőit általában nem valószínűségi mintavétellel választják ki, hanem a toborzás során a kutatási kérdés szempontjából releváns kritériumok alapján, majd egy előzetes szűrést követően alakulnak ki a csoportok. A szűrőkérdőív célja, hogy minden résztvevő megfeleljen a kutatás célcsoportjára vonatkozó pontos kritériumoknak. A nem valószínűségi, szakértői mintavétel következtében a kutatás mintája nem reprezentálja a vizsgálati populációt, így a kutatás eredményei statisztikai értelemben nem általánosíthatóak a teljes célcsoportra. Azonban a beszélgetés során megfogalmazott vélemények, attitűdök összesítésével és elemzésével feltárhatjuk az adott jelenség diverzitását, különféle változatainak körét és a lehetséges mintázatokat, így a kapott eredmények variációalapú általánosíthatóságáról beszélhetünk." $ Sztáray Kézdy — Szvetelszky: Távolléti fókuszcsoportok, 94; Síklaki: Vélemények mélyén, 125. 7 Vicsek: Fökuszcsoport, 212-130; Schleicher: Kvalitativ kutatäsi mödszerek, 65-66; Siklaki: Velemenyek melyen, 67-69, 102-109. 8 Vicsek: Fökuszcsoport, 240. «37 +