OCR
DRJENOVSZKY ZSÓFIA ÉS MUNKATÁRSAI A projekt első szakaszában ennek céljából mind a négy intézményben hallgatói fókuszcsoportok szervezésére került sor, így 2024. április és május folyamán összesen nyolc fókuszcsoportos beszélgetés zajlott le. A FÓKUSZCSOPORTOS KUTATÁS A fókuszcsoportos kutatás a társadalomtudományokban használt olyan kvalitatív módszer, amelynek segítségével — a csoportdinamika működési mechanizmusainak felhasználásával — felderíthetőek bizonyos emberek meghatározott események, ingerek iránt érzett, sokszor nem is tudatosuló, tudatalatti, gyakran elfojtott motivációi, attitűdjei és érzelmei. A kutatás során egy képzett moderátor beszélget általában 6—12, valamilyen szempontból egymáshoz hasonlító csoporttaggal egy konkrét témáról (fókuszról).? A fókuszcsoportos kutatás célja nem objektív, számszerűsíthető adatok gyűjtése, hanem olyan gondolatok, tapasztalatok, vélemények, percepciók és attitűdök artikulálására lehetőséget adó módszer, amelyek sokszor csak a társas interakciókban válnak a résztvevők számára is világossá, és a beszélgetés során fogalmazódnak meg.? A beszélgetésnek nem célja, hogy a résztvevők egymást meggyőzzék, vagy hogy kompromiszszumra jussanak, illetve egy konfliktust vagy problémát megoldjanak, hanem éppen annak elősegítése, hogy a vélemények minél szélesebb skálája egy őszinte légkörű beszélgetésben megfogalmazódjon az adott témával kapcsolatban." A beszélgetés legtöbbször egy speciális helyiségben zajlik, amely ún. detektívtükörrel van ellátva, ami lehetőséget teremt a kutatás megrendelőjének vagy egy szakértőnek, hogy a résztvevők számára láthatatlan módon kövesse a beszélgetést. A személyes lebonyolítás mellett ismert és alkalmazott forma a telefonos vagy videóhívásos, vagy éppen az online fókuszcsoport, mely utóbbi eredetileg a chatben történő aszinkron beszélgetést jelentette, napjainkban pedig a valós idejű, hanggal és képpel történő interakciókon alapuló, videókonferencia-platformon megvalósuló fókuszcsoportot értjük alatta." A kutatási design megtervezése D Siklaki Istvan: Vélemények mélyén. A fókuszcsoport módszer, a kvalitatív közvélemény-kutatás alapmódszere, Budapest, Kossuth, 2006; Schhleicher Nóra: Kvalitatív kutatási módszerek a társadalomtudományokban. A Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola jegyzete, Budapest, BKF, 2007, 62-65. Uo., 62. Vicsek Lilla: Fökuszcsoport, Budapest, Osiris, 2006. Sztäray Kezdy Eva - Szvetelszky Zsuzsanna: Tävolleti fökuszcsoportok eredmenyei a 2020 tavaszi érettségivel kapcsolatos tapasztalatokröl, Socio.hu, 11. evf., 2021/1, 90. w > u +36 »