OCR
CSALÁDOS HALLGATÓK A FELSŐOKTATÁSBAN szerzett hagyományos/egyszerű érettségihez csatolt motivációs levéllel lehetett minden felsőoktatási intézményben jelentkezni. Ezzel párhuzamosan az érettségizők számára kialakítottak egy nemzeti multidiszciplináris tesztet, amelyet 2023-ban és 2024-ben kibővítve, komolyabb elvárási rendszerhez kötve állítottak a felvételi alapkövetelményévé. 2022-ben tehát olyan lehetőség adódott a kárpátaljai magyarok életében, hogy akinek korábban nehézséget okozott az emelt szintű érettségi megszerzése (elsősorban az ukrán nyelvű tesztek miatt), azok számára megnyílt egy lehetőség, és sokan éltek is vele. Az előző fejezetben utaltunk rá, hogy a gyermekes szülők számára erős motiváció volt tanulmányaik alatt, hogy befektetésük egyszer majd megtérül." Ugyanis a gyermekvállalási hajlandóságot a munkaerőpiaci bizonytalanság erőteljesen csökkenti, amit épp a felsőfokú végzettség megszerzésével lehet kompenzálni." Ellenkező hatásként érvényesül azonban , a kedvezőbb jövedelmiiskolázottsági szinten lévők gyermekvállaláshoz kapcsolódó magasabb elvárási szintje, tehát a gyermek megfelelő felnevelésének nagyobb becsült költsége". A gyermekvállalás és az iskolai végzettség demográfiai összefüggéseinek ismeretében és a gyermekes egyetemi hallgatók előző fejezetben ismertetett nehézségei alapján szükséges akár nemzeti, országos, akár felsőoktatási intézményi szintű szakpolitikák és cselekvési tervek kialakítása annak érdekében, hogy ösztönözni lehessen a tanulmányok alatti gyermekvállalást és a gyermekes hallgatók helyzetének javítását. CSALÁDOS HALLGATÓKRA VONATKOZÓ SZAKPOLITIKÁK A családos hallgatókra vonatkozó nemzetközi kutatások egyetértenek abban, hogy a gyermekes hallgatók — emelkedő számuk ellenére — csak korlátozott figyelmet kaptak eddig politikai körökben."" Tehát szükség van az érintett hallgatók tapasztalatainak, véleményének, javaslatainak megismerését célzó kutatások alapján ezen hallgatókra vonatkozó általános vagy intézményi, illetve képzésspecifikus szakpolitikák kialakítására és végrehajtására." A gyermekes hallgatókra jellemző, hogy általában láthatatlanok mind az intézmény, mind a hallgatótársaik számára, és ugyanolyan követelményrendszer szerint kell beilleszkedniük az egyetemi 53 Engler: Kisgyermekes nők. Veroszta- Györgyi: Képzési háttér és gyermekvállalási tervek. 55 Uo., 190. 5° Moreau—Kerner: Care in academia. 57 Briegel et al.: Barriers and Supports for Student-Parents in Higher Education. 54 «29 «