Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000171/0000

Diploma és bölcső között. Gyermeket nevelő hallgatók a felsőoktatásban

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Autor
Biró Enikő, Drjenovszky Zsófia, Hegedűs Rita, Hires-László Kornélia, Mikó Fruzsina, Sántha Ágnes, Sztáray Kézdy Éva, Tóth-Batizán Emese
Title (EN)
Between Diploma and Cradle. Student-parents in higher education
Field of science
Társadalomtudományok / Social sciences (12740), Szociológia / Sociology (12846)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000171/0028
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 29 [29]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000171/0028

OCR

CSALÁDOS HALLGATÓK A FELSŐOKTATÁSBAN csoportból származó, felsőfokú végzettségű szülőpárok esetében a legmagasabb az élveszületések száma.? Romániában a felsőfokú iskolai végzettséget szerzett nők teljes kohorsztermékenységi arányszáma 1,12, ami az összes EU-s ország között a legalacsonyabb. Továbbá, itt mérték a legnagyobb különbséget a felsőfokú és az ennél alacsonyabb iskolai végzettséget szerzett nők befejezett termékenysége között." A nők egyre fokozódó felsőoktatási részvétele tehát tovább csökkenti a születések számát. Annak ellenére így van ez, hogy a népesedéspolitikai ösztönzők elsősorban a középosztálynak kedveznek." Bár Szlovákiában általánosságban még viszonylag magas a termékenység szintje, itt is egyértelmű összefüggés mutatható ki az iskolai végzettség és a termékenység között: minél magasabb végzettségű valaki, átlagosan annál kevesebb gyermeke születik." Eva Fekiaéová elemzése bemutatja, hogy az egyes végzettségi szinteken a különbség olyan nagy, hogy még a legfiatalabb (1961-es születésű), már befejezett termékenységgel rendelkező nők korcsoportjában is az figyelhető meg, hogy míg a két legalacsonyabb végzettségű csoport (tehát az általános iskolai végzettség nélküliek és az érettségi nélküli végzettséggel rendelkezők) tagjainak körében még mindig eléri a termékenység szintje a reprodukcióhoz szükséges értéket (megközelítőleg 2,6, illetve 2,3-as befejezett termékenységi arányszámmal), sőt még az érettségizettek is megközelítik azt (2,05), addig a felsőfokkal rendelkezőkről ez nem mondható el (1,75), és ez a tendencia a korábbi évjáratok körében is hasonló. Ugyanakkor — mint Branislav Sprocha bemutatja" — a végzettség nélkülieket leszámítva az egyes évjáratok körében azért közelítenek egymáshoz ezek az értékek az egyes végzettségi csoportokban. Szlovákiában is igaz az, hogy minél magasabb végzettségű egy nő, annál később szüli meg első gyermekét. Egy 2014-es statisztika szerint a felsőfokkal rendelkező nőknél már meghaladja a 30 évet ez a kor, míg a többi végzettségi szinten 20-29 éves korral találkozunk (extrémen alacsony, 20 év körüli értéket 4 S Veroszta Zsuzsanna — Györgyi Zoltán: Képzési háttér és gyermekvállalási tervek, Educatio, 30. evf., 2021/2, 184-205. Nisén et al.: Educational Differences in Cohort Fertility Across Sub-national Regions in Europe. Malina Voicu — Razvan Papuc: Fertility in Romania. The Delay of the Second Gender Revolution, Transylvanian Review of Administrative Sciences, 2023/69, 133-149. Eva Fekiacova: Vplyv vzdelania na reprodukéné spravanie v kontexte nizkej plodnosti na Slovensku po roku, in Jitka Langhamrova - Jana Vrabcova (eds.): RELIK 2021 Reproduction of Human Capital. Mutual links and connections. Conference proceedings, Prague, Prague University of Economics and Business, 177-186. 4: & 4 ÉS 45 4 a Branislav Sprocha: Zmeny v kohortney plodnosti zien Slovenska v spojitosti s najvySsim dosiahnutym vzdelanim. +. 27°

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
1867 px
Bild Höhe
2670 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
1.21 MB
Permalink zum JPG
022_000171/0028.jpg
Permalink zur OCR
022_000171/0028.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu