OCR
SZTÁRAY KÉZDY ÉvA — DRJENOVSZKY ZSÓFIA — HIRES-LÁSZLÓ KORNÉLIA — SÁNTHA ÁGNES CSALÁDOS EGYETEMI HALLGATÓK HELYZETE A nyugati társadalmakban a tudás átadása és megszerzése történelmileg olyan terület volt, amelyet nem szabad megzavarni háztartási és gyermekgondozási kötelezettségekkel, így az egyetemi hallgató alapértelmezetten középosztálybeli férfi — és ami a kutatásunk szempontjából legfontosabb — gyermektelen diák volt. A 20. század második felétől azonban a helyzet megváltozott és a felsőoktatás 21. századi expanziójával az egyetemi hallgatók összetétele is átalakult.? Magyarországon nem áll rendelkezésre statisztikai adat sem központi, sem felsőoktatási intézményi szinten arról, hogy az egyetemi hallgatók közül hányan nevelnek kiskorú gyermeket, így csak feltételezni tudjuk, hogy egy viszonylag szűk és láthatatlan csoportot alkotnak a családos egyetemi hallgatók. Az Eurostudent VI. gyorsjelentése szerint, ami 25 felsőoktatási intézmény 7202 hallgatójának 2016-os megkérdezésén alapul, a hallgatók 11,7 százalékának van legalább egy gyermeke, 5,1 százalékuk legkisebb gyermeke tízéves vagy idősebb.? Az Eurostudent 2022-es adatfelétele szerint a magyarországi egyetemi hallgatók 9,5%-änak van gyermeke, es mindössze 496-ának fiatalabb a gyermeke hatévesnél, toväbbi 0,9%-änak pedig hét és kilenc év közötti." Magyarországhoz képest Romániában és Szlovákiában összességében valamivel magasabb, az Európai Unióban mért átlagértékhez közeli (12,296, illetve 12,1%) a gyermeket nevelő egyetemi hallgatók aránya, a különbség azonban az idősebb korú gyermekek nagyobb arányából adódik. Tehát ezekben az országokban a hallgatók gyakrabban iratkoznak be idősebb életkorban, már szülőként valamely felsőoktatási intézménybe, utólag pótolva a felsőfokú képzettség megszerzését. Amennyiben a kisgyermeket nevelő hallgatók arányát vizsgáljuk, úgy kutatásunk célországaiban — Magyarországon, Romániában és Szlovákiában — hasonló arányokkal találkozunk: a felsőoktatásban részt vevők hozzávetőlegesen 4,5%-a nevel legfeljebb hatéves gyermeket." Ukrajna, mivel nem EU-s tagállam, így az Eurostudent felmérés adataiból is hiányzik, illetve országos adatokat itt sem találunk a családos, gyermekes egyetemi hallgatókra vonatkozóan. ? Marie-Pierre Moreau — Charlotte Kerner: Supporting student parents in higher education. A policy perspective, Bedfordshire, University of Bedfordshire, 2012. A felsőoktatás szociális dimenziója Magyarországon. Eurostudent VI. gyorsjelentés, Budapest, Oktatási Hivatal, 2018. * Kristina Hauschildt (ed.) — Christoph Gwos€ - Hendrik Schirmer — Sylvia Mandl — Cordelia Menz: Social and Economic Conditions of Student Life in Europe. Eurostudent 8 Synopsis of Indicators 2021-2024, VBW Publication, 2024, 41. 5 Uo. 3 s 22 e