OCR
CSALÁD ÉS KARRIER? CSALÁD VAGY KARRIER Összességében az egyetemen, legalábbis az egészségtudományi területen, családbarátnak bizonyult az alapképzés. , Az én helyzetemben megmutatta magát az, hogy elfogadjuk, segítsük, biztassuk embertársunkat, könnyíteni tudjunk a számára nehéz helyzetekben. A család is ezt gyakorolja." Virág esetében a képzés családbarát jellege azonban kizárólag informális tényezőktől függött, nem volt lehetősége a támogatás formális módját megtapasztalni. Ugyanakkor hangsúlyozza, hogy nem bánja a formális lehetőségek hiányát, mert nem tartja helyesnek az egy-egy hallgatóval való kivételezést semmilyen okból - így a gyermekvállalás miatt sem. Éppen ezért úgy véli, hogy a gyermeket nevelő hallgatók számára a tanulmányi követelményeken nem kellene változtatni, ilyen tekintetben szükségtelen előnyben részesíteni a családos hallgatókat, hiszen az igazságosság normáival ütközik. Visszatekintve sokkal inkább a rugalmasabb órarendet és a több gyakorlat bevezetését nevezi meg olyan intézkedésként, amely a gyermeket nevelő hallgatók formális támogatásának alappillérei lehetnek. Másodsorban a potenciális anyagi ösztönzőket említi. , Jó ötletnek tartanám a távoktatási lehetőséget, az online tanulást bizonyos szakoknál. Nappali tagozaton pedig az óraszámok csökkentését, a program rugalmasabbá tételét és több szakmai gyakorlatot. A családos hallgatók élethelyzetének figyelembevételével kapcsolatban az egyetemen a legsürgetőbb intézkedés az online előadások bevezetése, továbbá azon szakokon, ahol megengedhető, a távoktatási mód kialakítása. Ezeken kívül az anyagiak is lehetnek feltételek abban az esetben, ha egy családos felsőoktatásban szeretne tanulni. Ha kedvezményekben vagy tandíjmentes oktatásban részesülne, több családos élne a felsőoktatási lehetőségekkel." Virág akaratereje és törekvése nélkülözhetetlen volt a tanulás és a család összeegyeztetéséhez. Ám a sikerhez strukturális tényezők is hozzájárultak: egy, az egyetemi helyszínhez viszonylag közeli településről megvalósítható volt a napi ingázás, és a gyermekneveléshez nagyszülők álltak rendelkezésre. s Nagy terveim és álmaim voltak" AMIKOR A CSALÁD ÉS A TANULÁS NEM FÉRNEK ÖSSZE Második esettanulmányunk alanya Lilla, aki 2020-ban nappali tagozaton kezdte el egyetemi alapképzését egészségtudomány szakterületen. Az első tanulmänyi évében, párkapcsolata kezdetén lett várandós. Hosszas tépelődés után feladta egyetemi tanulmányait, mert a felsőoktatásban való részvételt nem látták összeegyeztethetőnek a családanyai szereppel — noha családja támogatta volna a folytatást. + 15 +