OCR
SZTÁRAY KÉZDY ÉvA — DRJENOVSZKY ZSÓFIA — DURÁCZKY BÁLINT 1. Milyen tényezők gátolják a gyermekvállalást, gyermeknevelést a felsőoktatási tanulmányok idején? 2. Hogyan lehetne olyan támogatást biztosítani, ami ösztönzőleg hatna a családosok részvételére vagy a tanulmányok alatti családalapításra? A kutatás három fázisra épül: a kutatási lépések megvalósítása, a beavatkozástervezés, végül az értékelési feladatok megfogalmazása. Az első fázisban a projektben részt vevő négy egyetemen két-két fókuszcsoportos beszélgetést folytattak le az egyetemek kutatói kisgyermeket nevelő egyetemi hallgatókkal. Jelen kötet az első és a második fázis kutatási eredményeit mutatja be. Az elsőként olvasható két esettanulmánnyal célunk az, hogy rávilágítsunk a vizsgált téma fontosságára és relevanciájára. Ezt követően a tudományos szakirodalmi összegzéssel a kutatás elméleti alapjait fektetjük le, és összegezzük korábbi hasonló nemzetközi és hazai kutatások eredményeit. A módszertani fejezetben részletesen bemutatjuk a kutatás első fázisában alkalmazott fókuszcsoportos kutatás módszertanát, és hogy pontosan hogyan zajlott a mintavétel a négy egyetemen. Ezt követően — külön-külön fejezetekben — ismertetjük az egyes felsőoktatási intézmények tapasztalatait, melyeknek legfőbb tanulságait emeljük ki az összegző fejezetben. Végezetül a kötetet záró fejezetben a gyakorlatban is megvalósítható javaslatokat foglaltuk össze. Kötetünk így nemcsak az említett Erasmus-t projekt eredményeibe nyújt részletes bepillantást, hanem minden felsőoktatási intézmény számára hasznos útmutatókkal, javaslatokkal szolgálhat annak érdekében, hogy azok befogadó tanulási környezetet biztosíthassanak a gyermeket nevelő hallgatók számára. +10 +