Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000167/0000

Csoportmunka és közösségfejlesztés. A szociálpedagógia kontextusában

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Hadnagy József
Cím (EN)
Group Work and Community Development. In the context of social pedagogy
Tudományterület
Szociális innováció / Social innovation (12868), Szociálpolitika, szociális munka és jólét / Social policies, work and welfare (12847), Társadalmi kérdések / Social issues (12867)
Sorozat
Eszterházy Könyvtár. Monográfia
Tudományos besorolás
monográfia
022_000167/0037
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 38 [38]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000167/0037

OCR

36 | I.ELMÉLETI KÖZELÍTÉSEK A szociális csoportok sajátosságainak megértéséhez még egy tényezőre rá kell irányítani a figyelmet. A szakma az 1960-as és 1970-es években három modellel próbálta leírni a szociális csoportok lényegét. Ezek a következők: társadalmi celmodell, gyögyitö modell, reciprok modell. A tärsadalmi celmodell kidolgozöja Wiener (idezi Papell &s Rothman 1980). Legfontosabb fogalmai - a társadalmi tudatosság és a társadalmi felelősség - és a modell alapján kitűzött célok arra irányulnak, hogy a csoport tagjait képessé tegyék arra, hogy bekapcsolódjanak a társadalom demokratikus folyamataiba. A csoporttartalma lehet megbeszélés, tanulás és társadalmi érdekű tevékenység. Úgy gondolkodtak az ilyen jellegű csoportok működéséről, hogy szoros összefüggés van az egyén lelki egészsége és a társadalomban elfoglalt helye között. A csoport abban tud segíteni az egyénnek, hogy megtalálja a helyét a társadalomban. A gyógyító modell leírásában főleg a megelőzésre, illetve a rehabilitációra helyezték a hangsúlyt. A csoport tagjaira ebben a modellben beilleszkedési problémák jellemzőek, és a csoport az egyén gyógyításának az eszköze, azaz új adaptációs lehetőséget kínál a tag számára. Ez a modell inkább az egyénre koncentrál, az őt körülvevő környezettel nem foglalkozik, és komoly áthallásokat mutat a csoportterápiával. A reciprok modell Philips (1957), Schwartz (1961) és Shulman (1992) nevéhez köthető. Szerintük a csoport fő feladata, hogy kölcsönös segítségnyújtási rendszert hozzon létre a tagok között. A modell összhangot próbál teremteni a kliens szükségletei és a társadalmi elvárások között. Mindhárom modell más oldalról közelít a csoportmunka célja és feladatrendszere felé, ám Papell és Rothman (1980) azt hangsúlyozzák, hogy , nem képesek a modellek a csoportmunka lényegi leírására, és tovább folyik a szociális munkán belül a csoportmunka fogalmának tisztázása." A pszichológiai csoportok, valamint a szociális csoportok sajátosságainak bemutatása után, még mielőtt rátérnénk a pedagógiában használt csoportmunkára, érdemes azzal a ténnyel foglalkozni, amely miatt a csoportok felé irányult a különböző szakmákat képviselő gondolkodók figyelme. A következőkben a csoport hatásait tekintjük át. Ennek bemutatása során csak a csoportmunka elmélete szempontjából fontos elemeket, összetevőket emelem ki.

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2671 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.09 MB
Permalinkből jpg
022_000167/0037.jpg
Permalinkből OCR
022_000167/0037.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde