Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000167/0000

Csoportmunka és közösségfejlesztés. A szociálpedagógia kontextusában

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Autor
Hadnagy József
Title (EN)
Group Work and Community Development. In the context of social pedagogy
Field of science
Szociális innováció / Social innovation (12868), Szociálpolitika, szociális munka és jólét / Social policies, work and welfare (12847), Társadalmi kérdések / Social issues (12867)
Series
Eszterházy Könyvtár. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000167/0025
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 26 [26]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000167/0025

OCR

24 | I.ELMÉLETI KÖZELÍTÉSEK e pszichodinamikus/analitikus és direktív/didaktikus/ pszichoedukatív megközelítés, e specifikus képzettség és a csoportvezetés szokványos szocializációja (Szőnyi 2005). Az első medikális pszichológiai terápiás csoportot a szakma 1905-re datálja. Pratt 15-20 fős, tüdőbetegekből álló csoportokkal dolgozott, a légkörnek és az interakcióknak nagyon nagy szerepet tulajdonított (id. Rudas 1990). Az első csoportoknál, amelyek azután a klinikai csoport-pszichoterápiához vezettek, igen erős volt a szociális indíttatása is. Pratt mellett már szociális munkás dolgozott. A szociális szférában azonban először a , casework", az egyéni esetkezelés terjedt el, majd az 1930-as évektől ott is megjelent a csoportmunka. A csoportmunkát főleg feladat köré szervezték, ahol nagy hangsúlyt és szerepet kapott a tagok autonómiája (Toseland és Rivas 1997a). Ennek a fejlődését azonban a szociális csoportok kialakulásánál mutatjuk be, pontosan azért, hogy külön is érzékelhessük a párhuzamosságokat és az eltéréseket; valamint azért, mert a szociálpedagógusi csoportfogalom használatához minden áramlat, minden elméleti iskola hozzájárult valamivel, és ezt célszerű külön-külön elemezni. A csoportmunka fejlődésének elemzése során azt is látni kell, hogy az eltérő társadalmi jelenségek miatt Európában és Amerikában a szerzők is egészen más utat jártak be. Európában az első világháború adott lökést a csoportforma használatának a szociális szakmában. Moreno (1959) beszélgetőcsoportokat szervezett prostituáltaknak (Morenot idézi Zeintlinger 1991). Kezdetben Európában dolgozott, majd 1925-ben az USA-ba emigrált, és ott alkotta meg a csoportok vizsgálatára alkalmas szociometria módszerét. A pszichodráma módszerének kidolgozásával speciális terápiás módszert vezetett be a csoportmunkába, amelynek lényege a lélek cselekvéssel való feltárása volt. 1932-ben ő használta először a csoport-pszichoterápia megnevezést, majd két év múlva megalakította az első pszichodráma színházat, ahol a , színészek" a közönséget bevonva alakítottak ki jeleneteket, és így dolgoztak fel témákat. Olyan fogalmakat vezet be, amelyek később más irányzatoknak is meghatározói lesznek (pl. találkozás (encounter), szabad interakció). Moreno gondolkodása a csoportról nagyon sok új fogalmat vezetett be a csoportmunka leírásába. Az egyik ilyen fogalom a szociális atom, amely elméletként és módszerként egyaránt jól használható a szociális csoportokban. Moreno (1959, idézi Zeintlinger 1991) kiemeli ezzel a fogalommal kapcsolatban, hogy , a szociális atom az a legkisebb szociális egység, amelynek tartania kell az egyént, hogy életképes legyen. Ez az atom személyek, tárgyak, állatok reprezentánsaiból

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
1867 px
Bild Höhe
2671 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
1.22 MB
Permalink zum JPG
022_000167/0025.jpg
Permalink zur OCR
022_000167/0025.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu