OCR
1. Szociálpedagógia és a szociálpedagógus által működtetett csoportmunka sajátosságai | 21 , A csoport tetszőleges számú, egymással közvetlen kapcsolatban álló személyekből áll, akiknek társulására jellemző a közös motívum vagy cél, amely létrehozza a csoportot, rendelkezik csoportnormákkal, a tagok különböző szerepeket és pozíciókat foglalnak el a társuláson belül, s kölcsönös érzelmi hálózat alakul ki a résztvevők között (pszichológia)." Munkánkban a kitűzött célnak megfelelően a pszicholögiai-pedagögiai fogalomrendszer terminológiájának használatával élünk. Éppen ezért az utóbbi meghatározásból kiemeljük a , feladat, a ,rendezett együttes", a ,közös motívum vagy cél", a ,normák", a ,pozíciók", a , szerepek" és a , kölcsönös érzelmi hálózat" fogalmakat, amelyek fontosak lesznek az általunk használt csoportfogalom kialakításához. Mérei szerint csoporton összeverődött tömeget értünk, , mely nem intézményesen alakul ki, és csak fejlödese sorän intezmenyesedik”. Az „együttessegröl mint helyzeti eröforräsröl” beszel. Ez igen täg fogalomnak bizonyul ahhoz, hogy közeliteni tudjunk a szociälpedagögia sorän hasznälatos kiscsoportos munkaforma felé. Ezért fontos a kiscsoport meghatärozäsät is ideznünk: „[...] olyan emberek együttese, amelyben a resztvevö egyenek egymäst közvetlenül erzekelik, s egymással folyamatosan vagy rendszeresen interakcióba lépnek" (Mérei 1989). Foulkes szerint a terápiás csoport tagjai közösen teremtik meg azt a normát, amitől egyénileg valamennyien eltérnek. Felfogásában a csoportra mátrixként tekinthetünk, amely , az egyén mentális folyamatainak hálózatát, találkozásuk, kommunikációjuk és kölcsönhatásuk lélektani közegét" jelenti (Foulkes 2000). Ebbőlis látszik, hogy a csoport fogalmának használata eltérő. Az összefüggés, amelybe a csoportot helyezik, két részre bontható. Az egyik megközelítésben társadalmi formációként kezelik, hiszen mindennapjainkban is sok csoportnak vagyunk a tagjai (pl. tanulócsoport, munkacsoport stb.). A másik megközelítés szerint a csoportot az emberi pszichikumot megmozgató, azzal foglalkozó szervezödesi egységnek tekintik. A csoport - mint társadalmi formáció - kapcsolatot biztosít az egyén és a társadalom között, ugyanakkor az általa felkínált lehetőségekben megmutatkozhatnak az egyéni különbségek, a tagok sajátosságai más jelenlévők hatására változhatnak, azaz lélektani munka helyszínéül is szolgálhat. Arról, ahogyan csoportban működünk, sok információnk van, hiszen a családban, munkahelyen, iskolában, klubokban csoportok tagjai vagyunk. Ám az itt szerzett tapasztalatok nem feltétlenül állnak össze reflektált tudássá. A mesterségesen szervezett csoportok lehetőséget teremtenek tagjaik számára az önreflexió képességének megtanulására, aminek eredményeképpen a saját életterükbe visszatérve hatékonyabb működésre lesznek képesek.