Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000163/0000

Élettörténeti társadalomkutatás. Elméleti és empirikus megközelítések

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Bögre Zsuzsanna
Title (EN)
Biographical Social Research. Theoretical and empirical approaches
Field of science
Szociológia / Sociology (12846)
Series
Ars Sociologica
Type of publication
tanulmánykötet
022_000163/0027
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 28 [28]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000163/0027

OCR

26 Élettörténeti társadalomkutatás értékszempontjai hangsúlyosan megjelennek a kritikai elméletvezérelt tanulmányokban. (Denzin-Lincoln 1998). A diskurzusok elemzése, a kulturális áruk és a kulturális szövegek hatalmi és ideológiai jellegének feltárására törekvő társadalomtudományi kutatások a kritikai paradigma jellemzőivel bírnak (Denzin 2017). A fenti paradigmák mellett a nyolcvanas években megjelent a konstruktivista felfogás is a társadalomtudományokban. Ez a paradigma az alternatív világok egymásmellettiségét hirdeti, s a vélemények, értelmezések társadalmi úton történő konstruálódására hívja fel a figyelmet. Mindebből következik a valóság többféle megközelíthetősége, amelyek akár konfliktusban is állhatnak egymással (Denzin-Lincoln 1998; Guba 1981; Sallay 2015: 9-22). A konstruktivista felfogásban egyenrangúnak számít a kutató, a kutatott terület és a megkérdezett személy. A paradigma követői szerint a kutatási eredményeket vissza kell juttatni a megkérdezetthez, elsősorban ellenőrzés, az eredmény érvényességének felmérése céljából. Ez a gyakorlat a korábbiakhoz képest újdonságként jelent meg, a pozitivista és a posztpozitivista felfogás korábban nem követte ezt az eljárást, ma azonban egyre szélesebb körben terjedt el, s etikai elvárásként jelentkezik, a visszajuttatás paradigmafüggetlen állásponttá kezd válni. A fentiekből látható, hogy a kvalitatív kutatók az idők során , öntudatra" ébredtek, s a pozitivizmus/posztpozitivizmus kutatási kritériumoktól sokan határozottan továbbléptek. Fokozatosan megtörtént egy konstruktivista/ posztmodern fordulat a kvalitatív kutatások területén. Egyre kevesebb kutató fogadja el a tiszta objektivitásra való törekvést, a kutatási eredményekben megjelenő szubjektivitást nyíltan felvállalva visszautasítják, ha emiatt a tudománytalanság vádja éri őket. Tudományfilozófiai tendenciák mellett ezt a folyamatot gyakorlati okok is erősítették. A kvalitatív kutatók is meg akarták győzni olvasóikat és a kutatások finanszírozóit, hogy ők másképp, de legalább olyan jó munkát végeznek, mint a kvantitatív kutatótársak (Seale 2003). A paradigmák egymás mellett élése kétféle folyamatot generált. Egyfelől provokálta a , kinek a felfogása az érvényesebb" vitát, másfelől bizonyos mértékben a különböző felfogások hatottak is egymásra (Creswell 2011). PARADIGMÁK KOMPROMISSZUMAI? A paradigmaviták és az egymásmellettiség következményeként kialakult egy minimális kompromisszum, amelyet Denzin (2001) a következőképpen foglalt össze: 1. Minden paradigma valamilyen formában használja a pozitivista felfogást, mivel minden kutató érdekelt a valóság megismerésében, noha azt eltérő módon kezeli. 2. Mára általánossá vált a posztmodern filozófiákból fakadóan

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2670 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.2 MB
Lien permanent vers jpg
022_000163/0027.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000163/0027.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu