Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000163/0000

Élettörténeti társadalomkutatás. Elméleti és empirikus megközelítések

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Bögre Zsuzsanna
Cím (EN)
Biographical Social Research. Theoretical and empirical approaches
Tudományterület
Szociológia / Sociology (12846)
Sorozat
Ars Sociologica
Tudományos besorolás
tanulmánykötet
022_000163/0025
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 26 [26]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000163/0025

OCR

24 Élettörténeti társadalomkutatás kategóriáknak tekintették, amelyek megakadályozhatják a kvalitatív kutatás kreatív kibontakozását. Mások új tartalommal helyettesítették az érvényesség, a megbízhatóság és az általánosítás követelményeit. Új tartalomnak tekinthető például az a Steinar Kvale-féle javaslat (2007), amely szerint az érvényesség elérhető úgy is, ha a kutató a saját álláspontját világossá teszi olvasója előtt és a saját kutatási következtetéseivel szemben is kritikus viszonyban áll. A kutató ilyenkor az , ördög ügyvédje" szerepébe kerül, hogy kontrollálhassa saját kijelentéseit. A megbízhatóság elérésének kvalitatív útja lehet, ha a kutatás során folyamatosan ellenőrizzük, hogy arra a kérdésre kaptunk-e választ, amelyet a kutatás elején tettünk fel. Ezt az , ellenőrzést" a megkérdezett személyek kijelölésekor, az interjúk szövegeinek és az azokbóllevonható következtetések megfogalmazásakor is el kell végezni. Az eredetileg fontosnak tartott, statisztikai alapú általánosítás kérdéséről Kvale szerint egyszerűen le kell mondani, mert a kvalitatív kutatások nem tudnak, de vallják be, nemis akarnak az egész társadalomra vonatkozó kijelentéseket tenni (Kvale 2007; Mason 2005). A kétféle módszer között dúló paradigma vita átterjedt és kérdéseket provokált a kvalitatív kutatáson belül is. Már nemcsak a kvalitatív és kvantitatív kutatások közötti szemléleti különbségekkel kellett szembenézni, hanem a különböző paradigmák megjelenése miatt törésvonalak alakultak ki a kvalitatív kutatók körében is." A törésvonalak mellett olyan dilemmákra kellett választ találni, amelyek a pozitivista szemléletben folytatott kvalitatív kutatásokból következtek, s amelyeket az , újabb" paradigmák követői nem tudtak elfogadni. Ilyen volt például a kérdező hatalmi helyzete a kérdezettel szemben, vagy ha egy szűkebb körre vonatkoztatható következtetést társadalmi törvényszerűségként tüntettek fel. Továbbá kérdésként merült fel, ami korábban soha, hogy a kvalitatív kutató kinek a nevében beszél, kinek a nézőpontját fogalmazza meg akutatási beszámolóban: kutatóét vagy a kutatásban részt vevő alanyokét stb. (Gillman 2005)? A társadalomtudomány fejlődéséből következően a különböző paradigmák kimondva vagy kimondatlanul a pozitivista, másképpen naturalista felfogáshoz képest fogalmazzák meg álláspontjukat. A pozitivizmus évszázados múltra tekint vissza, és atermészettudományos logika szerint kezeli a tarsadalomtudományos kérdéseket is. A felfogás ontológiáját (valósághoz fűződő viszony) naiv realizmusnak is szokás nevezni (Denzin-Lincoln 2011). Ebből a nézőpontból a körülöttünk lévő világ objektív, s ebből következik, hogy csak megfelelő mérési technika szükséges ahhoz, hogy minden pontosan megismerhető legyen. A pozitivizmus a kutató tudását megkérdőjelezhetetlennek tartja, s hisz abban, 1 A kvalitatív kutatáson belüli törésvonalakra jó példa (Baráth 1999; Nemenyi-Kende 1999) a Replika folyóiratban megjelent vita. A különböző szemléletmódok ütközése mellett feltűnt a paradigmák egymás melletti elbeszélése is.

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2670 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.29 MB
Permalinkből jpg
022_000163/0025.jpg
Permalinkből OCR
022_000163/0025.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde