OCR
20 Élettörténeti társadalomkutatás — kora gyermekkor: események, szereplők, elvárásrendszerek; — iskoláskor: események, szereplők, elvárásrendszerek; — serdülőkor: események, szereplők, elvárásrendszerek; — fiatal felnőttkor: események, szereplők, elvárásrendszerek; — munkásévek, családalapítás: események, szereplők, elvárásrendszerek. A sorsfordulókról is készíthetünk vázlatos kronológiát. Az interjúk, élettörténetek legradikálisabb és egyben legrészletesebb pontjai az egyéni élet sorsfordulóiról szólnak. Ezekből a történetekből tudhatjuk meg az elemzés során, hogy hogyan értelmezi az alany élete fordulópontjait, mire vezeti vissza az események bekövetkezését, mit gondol utólag róluk. Az alkalmazkodási stratégiákból is összeállíthatunk egy kronológiát. Az adaptáció mint megfigyelési szempont elvezet bennünket a sorsfordulók előtti és utáni életfeltételek, magatartások összehasonlításához. Olyan kérdések merülnek fel, hogy milyen viselkedési változásokon ment keresztül az egyén a különböző életszakaszaiban, mennyiben tekinthető a változás általánosnak, mennyiben egyedinek. Alkalmazkodási stratégia a sorsfordulók közötti viselkedésmódban jelenik meg. Milyen szerepeket vállal az interjúalany környezetében, s hogyan jut ezekhez a szerepekhez? Hogyan értelmezi saját szerepeit? FELHASZNÁLT IRODALOM Atkinson, R. (1998): The Life Story Interview. Thousand Oaks - London - New Delhi: Sage Bausinger, H. (1988): Constructions of Life. In Hofer T. - Niedermüller P. (szerk.): Life History as Cultural Construction/Performance. Budapest: MTA Bertaux, D. (szerk.) (1981): Biography and Society. The Life-History approach in the social sciences. London - Beverly Hills: SAGE Best, J. (2009): Critial Thinking about Statistics. In Charon, J. M. - Vigilant, L. G. (szerk.) The Meaning of Sociology. A Reader. Ninth Edition. Upper Saddle River - New Jersey: Pearson Prentice Hall, 13-17. o. Bruner, J. (2001): A gondolkodas két formäja. In Läszlö, J. - Thomka, B. (szerk.) Narrativäk 5. Narrativ pszicholégia. Budapest: Kijárat Kiadó, 27-58. o. Bruner, J. - Lucariello, J. (2001): A viläg narrativ üjrateremtese a monolögban. In Läszlö, J. - Thomka, B. (szerk.) Narrativak 5. Budapest: Kijärat Kiadö, 131-157. o. Denzin, N.K. (1989): Interpretive Biography. Newbury Park - London - New Delhi: SAGE Glen, E. (1981) History and The Life Course. In Bertaux, D. (szerk.): Biography and Society. Beverly Hills (Ca): SAGE, 77-111. o. Kohli, M. (1981): Biography: Account, Text, Method. In Bertaux, D. (szerk.): Biography and Society. Beverly Hills (Ca): SAGE, 61-75. o. Küllös I. (1982): Az eletrajzi mödszer (Tanulmänygyüjtemeny). Budapest: MTA László J. (19999: Identitás és szociális reprezentációk. Magyar Pszichológiai Szemle LIV. (I.), 5-18. o.