OCR
BANDOR ZOLTÁN Elmondásuk szerint a tanulás és az önfejlesztés kulcsszerepet játszott abban, hogy javítani tudtak egzisztenciális helyzetükön, és előre tudtak lépni a boldogulás útján: , A tanulás mindenre gyógyír. Folyamatosan képeznünk kell magunkat, hogy lépést tartsunk." A Romaster program interjúalanyok életében betöltött szerepét illetően elmondható, hogy a kutatásban részt vevők különböző módokon kerültek kapcsolatba a Romaster programmal: ketten tanáraik révén, ketten édesanyjuk segítségével, míg egyikük saját maga talált rá a szervezetre. Valamennyien kiemelték, hogy az anyagi támogatás jelentős segítséget nyújtott számukra a tanulmányaik során. Ugyanakkor hosszú távú fejlődésük szempontjából még fontosabbnak tartották a mentorálást, valamint a program által biztosított lehetőséget a szakmai kapcsolati háló kiépítésére, amelyek hozzájárultak személyes és szakmai előrehaladásukhoz: , A legfontosabb, hogy az anyagi támogatás mellett egy olyan mentort kaptam, akivel a mai napig jó kapcsolatban vagyunk, és mai napig, bár már nem mentrom, de még mindig támogat a munkámban az élet minden területén, amiért nagyon hálás vagyok." ÖSSZEGZÉS, KÖVETKEZTETÉSEK ÉS JAVASLATOK Az önbevalláson alapuló adatok nem tükrözik pontosan a cigány népesség számát, de fontos tendenciák így is kirajzolódnak. A család kulcsszerepet játszik a szocializációban, de a korai életszakaszban a biztonságos, minőségi intézményi környezet is elengedhetetlen. A cigányság helyzetét elsősorban a lakóhely, iskolai végzettség és egzisztenciális viszonyok határozzák meg. A hátrányos helyzetű térségekben élők gyakran szegregált iskolákba járnak, ahol korlátozott a továbbtanulási lehetőség. Bár nőtt a közép- és felsőfokú tanulmányokat folytatók száma, a korai iskolaelhagyás továbbra is jelentős. Ezt ösztöndíjak és mentori támogatás enyhítheti, melyek az identitás megerősítését és a társadalmi beilleszkedést is elősegítik. A cigány fiatalok iskolai sikertelenségének felszámolása komplex beavatkozámr sokat igényel: a családi és intézményi kapcsolatok erősítését, a szociális és nyelvi hátrányok csökkentését, az iskolák minőségének javítását, valamint az előítéletek megszüntetését." A megoldás kulcsa lehet az inkluzív szemlélet és a tehetséggondozás módszereinek alkalmazása. 26 Babusik (szerk.): A romák esélyei Magyarországon, 50-60. . 24 »