OCR
BANDOR ZOLTÁN a felsőoktatásban. Továbbá az oktatás mint társadalmi mobilitási eszköz szerepét kívánja hangsúlyozni, és javaslatokat tesz arra, hogyan lehetne csökkenteni az oktatási esélyegyenlőtlenségeket, valamint igyekszik hozzájárulni olyan stratégiák kidolgozásához, amelyek elősegítik a cigány fiatalok inklúzióját és sikeres oktatási pályafutását. Kutatási kérdések és hipotézisek Kutatásom fő kérdése, hogy , Milyen, a társadalmi mobilitást segítő és/vagy hátráltató tényezők vannak, voltak jelen a felsőfokú tanulmányokat folytató vagy már felsőfokú végzettséggel rendelkező hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetű családból származó, magukat cigány nemzetisghez tartozónak valló fiatalok körében?" E felvetésnek a továbbgondolását követően a következő előzetes felvetéseket határoztam meg: 1. A cigányság helyzete komplex, a legkirekesztettebb társadalmi réteg Magyarországon. 2. Egy támogató és a tanulást hitelesen értéknek, elvárásnak tekintő családi háttér kulcsa lehet egy felsőfokú végzettség megszerzésének. 3. A cigány fiatalok felsőoktatási alulreprezentáltságát vizsgálva az egyenlő esélyek meglétéről és/vagy hiányáról érdemes beszélni — képességbeli különbségekről nincs szó. 4. A nagymértékű lemorzsolódás mögött az anyagi problémák és az előítéletes iskolai környezet állnak. 5. A HBLF-Romaster Alapítványhoz hasonló kezdeményezések az anyagi terhek viselésében jelentenek legnagyobb segítséget. A kutatás módszertana A mintavétel során kvalitatív kutatási módszert alkalmaztam: narratív életútinterjúk kerültek felvételre a HBLF-Romaster Alapítvány öt diákjával. A rendelkezésre álló mintavételi keretet 85 fő alkotta, közülük azok a diákok alkotják a végleges mintát, akik a leghosszabb ideje a Romaster program támogatott diákjai, a legtöbb képzési szinten tagjai voltak a projektnek. Ez alapján négy olyan diákot választottam ki, akik a középiskolai tanulmányaik óta, egészen a mesterdiploma megszerzéséig részt vettek a programban, valamint egy olyan diákot, aki az alapképzéstől a PhD fokozatszerzésig az Alapítvány támogatottja volt. s 22 e