OCR
BANDOR ZOLTÁN cigány hallgatókra továbbra is atipikus résztvevőkként tekintenek, akik kivételesen képesek eligazodni a felsőoktatás világában. Fontos tényező a lakóhely is: a cigány népesség több mint fele kistelepüléseken él, ahol korlátozottabb az oktatáshoz való hozzáférés. A 2022-es népszámlálás szerint a fővárosban élő cigányok több mint 1296-a rendelkezik felsőfokú végzettséggel, míg a községekben élők csupán 1,396-a. Bár a cigány népesség csupán 796-a él Budapesten, a diplomás cigányok 2996-a itt koncentrálódik. Azok a cigány fiatalok, akik bejutnak a felsőoktatásba, gyakran rendkívül nehéz körülmények között teszik ezt, és feltételezhető, hogy a korábbi oktatási akadályok egy része a felsőoktatásban is jelen van. Tapasztalataik mélyebb megértése segíthet a szükséges támogatások meghatározásában, és hozzájárulhat a támogató programok és az oktatók munkájának hatékonyabbá tételéhez.? Az értelmiségi pályát választó cigány fiatalok gyakran szembesülnek az , ide még nem, oda már nem" tartozás érzésével: az új közegben még nem érzik otthon magukat, míg a korábbi társadalmi környezetükhöz sem tartoznak már teljesen. Ezt az átmeneti helyzetet tovább nehezítik azok az előítéletek, melyek szerint a cigány hallgatókkal szemben alacsonyabb elvárásokat támasztanak, és pozitív diszkrimináció révén jutnak előre. Mindez identitásbeli zavarokat, lelki megterheltséget, mentális problémákat, párválasztási nehézségeket és szociális izolációt is okozhat. Az értelmiségi pálya tehát sok esetben komoly áldozatokkal jár.?? A cigány nemzetiséghez tartozók a felsőoktatásban gyakran láthatatlanok maradnak — nemcsak fizikailag, hanem a diszkurzív gyakorlatokban és egyetemi kezdeményezésekben is. Ez a láthatatlanság nem pusztán a jelenlét hiánya, hanem morálisan igazságtalan társadalmi jelentéktelenség. A cigány értelmiség fogalma idegen a köztudat számára. Ugyanakkor a láthatatlanság lehet tudatos ellenállás is: sokan nem fedik fel etnikai hovatartozásukat, vagy minimalizálják kulturális jegyeiket — ezt a stratégiát , playing white"-ként is említik. A cigány hallgatók láthatatlansága különösen fontos kérdés a diverzitási és egyenlőségi törekvések szempontjából, mivel ezek mögött gyakran strukturális egyenlőtlenségek húzódnak meg." 2 Chelsea McDonagh — Joana Fonseca: The minority within the minority: The survival strategies of Gypsy and Traveller students in Higher Education, International Journal of Roma Studies, vol. 4, 2022/2, 154-155. 33 Gulyás Klára: Magyarországi roma értelmiségiek szerepei a romák oktatási integrációjában és társadalmi felzárkózásában, PhD-értekezés, Eger, Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Neveléstudományi Doktori Iskola, 2021, 17. 24 Julia Morgan — Hazel Marsh - Colin Clark: The (In)visibilisation of Gypsies, Roma, and Travellers in higher education equality, diversity, and inclusion (EDI) initiatives in England and Wales, Higher Education, 2024, 2-5. +20 +