OCR
s CIGÁNY FIATALOK FELSŐOKTATÁSI ÉLETÚTJA + Alulreprezentáltság a felsőoktatásban A cigány fiatalok felsőoktatásban való részvétele az elmúlt évtizedekben növekedett, de továbbra is jelentősen elmarad a nem cigányokétól. Míg 2001-ben a 20 év feletti cigány népesség 0,796-a rendelkezett felsőfokú végzettséggel, ez az aräny 2022-re 3,3%-ra nôtt, szemben a magyar nemzetiségűek 23,596-os arányával. Bár az általános és középfokú végzettségek terén javulás tapasztalható, a felsőoktatásban való részvétel továbbra is alacsony. A kutatások szerint a cigány szülők gyakran alacsonyabb elvárásokat támasztanak, sokan megelégednek szakképesítéssel. Az oktatáspolitikai programok, mint a kisebbségi gimnáziumok és ösztöndíjak, segítik a továbbtanulást, de szükség van a szülők bevonására és moe a családi háttér erősítésére is a további előrelépés érdekében.? Közseg(ek) sw 1,3 Egyéb város(ok) All 27 Megyei jogú város(ok) EEE ° * Főváros 71 122 0 2 4 6 8 10 12 14 Szazalékarany (%) Települestipus 7. ábra. Felsőfokú végzettséggel rendelkező cigány nemzetiségűek aránya a 20 éven felüli korcsoportban, településtípus szerint. Forrás: saját szerkesztés a nepszamlalas2022.ksh.hu alapján. Az elmúlt években egyre nagyobb figyelem irányult a felsőoktatásban tanuló cigány hallgatók helyzetére. A kutatások főként a felsőoktatáshoz való hozzáférést akadályozó tényezőkre fókuszálnak. Bár különböző intézmények és programok igyekeznek növelni a hátrányos helyzetű és cigány fiatalok részvételét, a konferencia, Pécsi Tudományegyetem BTK NTI Romológia és Nevelésszociológia Tanszék, Pécs, 2017, 115-126. 21 Szabó Éva: Cigányok/romák a felsőoktatásban, in Cserti Csapó Tibor — Rosenberg Mátyás (szerk.): Horizontok és dialógusok 2017. VI. Romológus konferencia, Pécsi Tudományegyetem BTK NTI Romológia és Nevelésszociológia Tanszék, Pécs, 2017, 130-138. + 19°