Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000158/0000

Fiatal kutatóink II. Az Egyetemi Kutatói Ösztöndíj Program a Károlin, 2024/2025

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Balogh Péter, Bandor Zoltán, Bödő Krisztián, Csík Ádám Lajos, Dauner Bernát, Dorang Zsanett, Ipolyi Dóra, Kalauz Boróka Petra, Kovács Noémi, Mátyás Anna Réka, Mérész Anna, Páll László, Péntek Dániel Gábor, Prontvai Vera, Szabó Karina Brenda, Szabó Panni Luca, Szabó Szilárd Ferdinánd, Székely Botond Márk, Széll Veronika, Sziládi Levente Szabolcs, Tikász Ábel, Timári Krisztián Attila, Török Csanád, Veres Ábel Áron, Zatykó Zsófia
Title (EN)
Our Young Researchers II. The University Research Scholarship Program at Károli, 2024/2025
Field of science
Jogtudomány / Law (12870), Teológia / Theology (13036), Történettudomány / History (12970)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000158/0017
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 18 [18]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000158/0017

OCR

BANDOR ZOLTÁN gyermekeiket, a szegregált lakókörnyezet iskolai szegregációhoz vezet. Az intézményekben ez sok esetben nem szándékos, hanem spontán kialakult helyzet, amely mögött azonban a többségi társadalom előítéletessége húzódik meg. A ,white flight" jelenség lényege, hogy a magasabb státuszú, nem cigány szülők nem szeretnék, ha gyermekeik magas cigány arányú iskolába járnának, ezért másik intézményt keresnek, vagy akár el is költöznek olyan településre, ahol elképzeléseiknek megfelelőbb iskolát találnak. Ez a folyamat különösen ott jellemző, ahol csak egy iskola működik, így a választási lehetőségek korlátozottak. A lakóhelyi szegregáció tehát közvetlenül hat az iskolai szegregációra, és hosszú távon konzerválja a társadalmi elkülönülést." Ezt a jelenséget alátámasztják a területi adatok is. A kistelepüléseken, ahol a cigány közösségek száma magasabb, nagyobb valószínűséggel szegregálódik egy-egy település vagy annak egy része, s főként annak következtében egy-egy intézmény is. Összességében a cigány fiatalok iskolai sikertelenségének okait nem kizárólag a cigányság kultúrájában, hagyományaiban vagy eltérő értékrendjében kell keresni. A helyzet komplexitását el kell ismernünk, és tudatosítanunk kell, hogy a ,Cigány-ügy" nemcsak a cigány közösségek, hanem az egész társadalom ügye. A probléma kezelése inkluzív szemléletet, egymás megismerését, valamint a pedagógusok interkulturális kommunikációra, a cigány kultúrára és történelemre irányuló képzését igényli. Ezek az ismeretek beépíthetők az oktatási programokba, elősegítve a cigány közösségek jobb megértését és a befogadó tanulási környezet kialakítását. A pozitív példaképek biztosítása érdekében kulcsfontosságú, hogy minél több cigány származású szakember dolgozzon a nevelési-oktatási területen, hozzájárulva az iskolák és a cigány családok közötti bizalom és együttműködés erősítéséhez." Az iskolai sikertelenségek következményei Az 1990-es évek második felétől statisztikai adatokkal igazolhatóan nőtt a cigány gyermekek részvétele a középfokú oktatásban. A korábbi időszakhoz képest többen fejezik be az általános iskolát: az 1971-es cigánykutatás és az 1990-es évek közepe között több mint 300%-kal nőtt a 20—29 évesek körében az általános iskolai végzettséggel rendelkezők aránya. A középfokú oktatásban is jelentős előrelépés történt: 2001 és 2022 között 28996-kal nőtt a szakképzettséget és 52996-kal az érettségit szerzők száma. Ugyanakkor a legfrissebb szociológiai 16 Havas Gábor - Kemény István - Liskó Ilona: Cigány gyerekek az általános iskolákban, Budapest, Oktatáskutató Intézet, 2001, 14—17. 7 Kirkby-Whitcombe-Nuttall: Education inequalities facing Gypsies, 5-6. + 16 +

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2670 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.19 MB
Lien permanent vers jpg
022_000158/0017.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000158/0017.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu