OCR
Nyitány és finálé teremhet egy fa gyümölcsöt akkor, amikor — amint azt Jel 21,23-ban olvassuk — már nincs sem Nap, sem Hold. Brütsch szellemesen jegyzi meg, hogy a Jelenések könyvéhez sem térképet, sem földi naptárt nem tudunk használni." Kígyó A Genezis és az Apokalipszis közötti ellentétes párhuzam markáns kifejeződésre jut Jel 22,3 és 1M6z 3,14kk egymás mellé állításában. Utóbbi helyen az Úr megátkozza a kígyót (,... átkozott légy minden állat és minden mezei vad közt: hasadon járj, és port egyél egész életedben"), a Biblia legutolsó fejezete viszont ezzel a próféciával zárul: ,Nem lesz többé átok a városon..." A bűneset leírásában szereplő kígyó azt a sátánt? jeleníti meg, akit a Jelenések könyve számos helyen ábrázol. Először Jel 12,9-ben fordul elő, ahol a szöveg valósággal halmozza az elnevezéseket: hatalmas sárkány, ? ősi kígyó, ördög és sátán. Aö öbis ő dpxaios a határozott névelővel egy bizonyos kígyóra utal, de még érdekesebb a jelzős szerkezet utalása a kezdetre, a genezisre, hiszen IMóz 1,2 az "Ev ápxű fordulattal kezdődik! A kígyó ilyen meghatározása ezért a Jelenések könyvében egyértelműen visszacsatol a Genezishez. A folytatásban aztán az apokaliptika montázsszerű képvilágának megfelelően fenevad is szerepel (Jel 13,1). A következő versben a szerző kiterjedt zoológiai ismeretekkel párduchoz, medvéhez, oroszlánhoz, sárkányhoz is hasonlítja ezt a fenevadat (Jel 13,2). Ezen állati formák közül a kígyó tűnik a legellenszenvesebbnek: , Nem lévén végtagja, szembekerül a többi élőlénnyel, főként az emberrel, ill. ezek őskezdeményét, tengelyét, gerincét, lelkét testesíti meg.’” 1Móz 3,14 , hasadon járj, port egyél" kifejezései is ezt a szemléletet 36 BRUTSCH 1970, 3: 76. 0. 37 Itt nem a teremtéstörténet, hanem a Zakariásnál előforduló motívumok bukkannak fel. Zak 14,11 szerint: , Átok nem sújt többé semmit; biztonságban élnek majd Jeruzsálemben" (SZIT), Jel 22,3 pedig az új Jeruzsálemről mondja ezt: , Nem lesz többé átok a városon! Jel 22,4.-ben aztán így folytatódik a szöveg: „...az ő neve lesz a homlokukon! Ez Zak 14,12b gondolatát viszi tovább: , Azon a napon az Úr lesz az egyetlen Isten, és neve az egyetlen név. 38 Az Ószövetségben a Sátán szó viszonylag ritkán fordul elő. Lásd Job 1,2; Zak 3,1kk; Zsolt 109,6. Annál nagyobb szerepet játszik majd a zsidó apokaliptikában. °° HOPPÁL-JANKOVICS-NAGY-SZEMADÁM 1994, 185. o.: A mitológia jelképrendszerében a sárkány egyaránt szerepet játszik a világ genezise, illetve apokalipszise idején. , A földtörténeti középkor őshüllőire emlékeztető fantázialény a legellentétesebb princípiumok egyesítésével a még differenciálatlan őslétezés és káoszba visszasüllyedő pusztulás erőit szimbolizálja, a kezdet és a vég kozmikus eseményeinek szereplője!" 40 Uo. 119. 0.