OCR
FABINY TAMÁS termés engedi" kifejezéssel (Mk 4.29), amely a természet belső rendjére és a csakis a Teremtő által irányított érési folyamatra utal. Ezen a ponton feltűnő extremitást látunk: a fa , tizenkétszer hoz termést, minden egyes hónapban megadja termését, és a fa levelei a népek gyógyítására szolgálnak" (Jel 22,2).°° A Jelenések könyve univerzalizmusával függ össze, hogy itt a , népekről; vagyis a pogányokról van szó. Isten népe immár nemcsak a zsidóságot foglalja magában, hanem minden népet és nemzetet. , Megszűnt Isten ítélete, amely egykor az Éden-kertből elűzte az embert, most minden teremtmény számára megnyílt az út Istenhez népi és faji hovatartozandóságra, korra vagy nemzetre, társadalmi rangra vagy bármi másra való tekintet nélkül"?! Ami az Édenben romlást, betegséget és halált is hozott, az az új Jeruzsálemben gyógyulást eredményez. Ez a gyógyulás akár a pusztai vándorlás egy emblematikus történetét is emlékezetünkbe idézheti: ha valaki feltekintett a rézkígyóra, az életben maradt (4Móz 21,9). János evangéliuma tipologikusan érti ezt az elbeszélést, és benne Jézus keresztjének előképét látja: , Ahogy Mózes felemelte a kígyót a pusztában, úgy kell az Emberfiának is felemeltetnie, hogy aki hisz, annak örök élete legyen őbenne! (Jn 3,14-15) Ezekhez a gyógyulásokhoz képest Jel 22,2 nem marad a zsidóság keretei között, hanem , a népek gyógyulásáról szól, vagyis a pogányok felé is nyit"? Jel 22,2-ben a tizenkettes szám nemcsak az év hónapjaira utal, hanem Isten népére mint tizenkét törzsre, valamint az egyház születésére, a tizenkét tanítványra is. A havonta termést hozó fa motívuma egyrészt Ezékielnél szerepel, ? másrészt a rabbinikus irodalomban is ismert. Utóbbira egy példa: , Havonta teremnek majd rajta korai gyümölcsök. Minden fa minden hónapban más és más gyümölcsöt terem: egyik és a másik hónap korai gyümölcsei nem hasonlítanak majd egymáshoz"? Egy másik rabbinikus szöveg még tovább megy, mert olyan fáról ír, amely naponta új gyümölcsöt képes teremni: , Gamáliel rabbi leült, és így tanított: Egykor majd (a messiási korban) a fák naponta hoznak gyümölcsöt. Ahogy Ez 17,23 írja: sIzráel magas hegyén ültetem el, hogy ägat növeljen, es gyümölcsöt hozzon.«”” Ezek a rabbinikus szövegek is arra a messiási korra utalnak, amelyről — Krisztus eljöveteléhez kapcsolva — a Jelenések könyve is prófétál. Ezekre a látomásokra és a bennük megjelenített új teremtésre természetesen nem a földi, e világi törvényszerűségek érvényesek. Így teljességgel elhibázott dolog azon spekulálni, hogyan 30 Itt a therapeia szó szerepel! Vö. Ez 47,12: , Gyümölcsük eledelül szolgál, levelük pedig orvosságul" 31 KARNER 1990, 216. O. 32 Uo. 216. o. , Isten a Krisztusban szerzett váltsággal az egész világ felé fordul! 33... .gyümölcsük nem fogy el: havonként új terem... (Ez 47,12) 34 NuR 21 (192b); idézi Bill III: 856. 35 Schab 30b, Bill III: 856.