OCR
FABINY TAMÁS e , Olyanná teszi pusztaságát, mint az Éden, kopár földjét, mint az Úr kertje [os TapáöeLtoov kupíouv]. Boldog örvendezés hangzik majd benne, magasztalás és hangos zsoltárének? (Ézs 51,3) e , Édenben, Isten kertjében voltál, mindenféle drágakő borított.." (év Tf) Tpubűj Tov Tapadetoou Tov Seov EyevtOns) (Ez 28,13) + ,Széppé tettem őt dús lombú ágaival, irigykedett is rá Éden minden fája az Isten kertjeben. (kai EChAwoev adTov Ta EVAA TOD Tapade{oou Tis TpUdtis Tov Beov) (Ez 31,9) e , Zuhanásának hangjával megrendítettem a népeket, amikor a holtak hazájába taszítottam a sírba leszállókkal együtt; és megvigasztalódott a föld mélyében Éden minden fája, Libánon válogatott szépsége, mindaz, amit a víz táplált. [...] Kihez hasonlítasz dicsőségben és nagyságban Éden fái között? Le kell szállnod Éden fáival együtt a föld mélyébe, ahol körülmetéletlenek közt fekszel, fegyverrel megoltekkel egyiitt” (Ez 31,16.18) e , Azt mondják majd: Ez a pusztává lett föld itt most olyan, mint az Éden kertje. A rommá lett, elpusztult és lerombolt városokat pedig újból megerősítették, és ujböl laknak bennük? (Ez 36,35) Ezek az ószövetségi próféciák alapvetően metaforikus értelemben használják az Éden/Paradicsom kifejezést. A védettségre, biztonságra és rendezettségre utalnak. Az onnan való kirekesztés pedig az egyes embert vagy akár egy egész népet sújtó büntetés eredménye. Jel 2,7 ezzel szemben kifejezetten eszkatolgikus tartalmat hordoz, amit a hét levélre jellemző , aki győz..." fordulat is előkészít. A szöveg jellegzetessége továbbá, hogy kifejezetten Isten paradicsomáról szól. A , rendezett kertet" meg akarja különböztetni minden földi , kerttől" és kapcsolatrendszertől. A Paradicsom elnyerése tehát nem a külső körülmények javulásán múlik, hanem az Istennel való kapcsolat rendezésén. Ezt hangsúlyozza Jürgen Roloffis az eredetileg az Evangélikus Hittudományi Egyetemen elhangzott előadásában: , Az új teremtésben annak jön el az ideje, ami a történelemnek kezdettől fogva Isten által meghatározott értelme volt: hogy emberek rendezetten élhetnek együtt, amely állapotot pedig az Istennel való közösség határoz meg!" " ROLOFF 2000, 166. o. Az erlangeni újszövetséges professzor 1999-ben tett látogatást hazánkban, és előadásokat tartott az Evangélikus Hittudományi Egyetemen. Nem sokkal később — fájdalmasan korán — bekövetkezett halála után tudtuk meg, hogy végrendeletében teológiai könyveit egyetemünk könyvtárára hagyta. Tanulmányomat egykori doktori témavezetőm emlékének ajánlom.