OCR
FABINY TAMÁS main motifs in detail: the Paradise of God, the tree of life, the serpent and the new Heaven and new Earth. Keywords: new creation / Garden of Eden / Book of Revelation / intertextuality / symbols Egy zenemű fináléjában gyakran megismétlődnek a nyitány motívumai. A darab maga, amelyet közrefognak, új tartalmat ad az ismételten felcsendülő részeknek. Így van ez a Szentírást keretező két könyvvel is. Szembetűnő, hogy milyen sok párhuzam van a Biblia első utolsó könyve között. Jel 1,8 és 21,6 természetesen Jézusra vonatkozik: ő az Alfa és az Ómega, de tágabb értelemben mondhatjuk, hogy a Szentírás az „alfätöl” (1Möz 1,1-töl) az „ömegäig” (Jel 22,21) Isten kinyilatkoztatäsa. Abban az értelemben — minden tartalmi és formai sokszínűsége ellenére — koherens mű, hogy hasonló motívumok térnek vissza benne. Az intertextualitás komoly teológiai tartalmat is hordoz. Összeér a ,kezdet" és a „veg”, a Genezis és az Apokalipszis képvilága és tartalmi üzenete kölcsönösen gazdagítja egymást. A nyitánynak és a finálénak hasonló motívumai vannak." A következőkben a motívumtörténet és az intertextualitás eszközeivel a két könyv - többnyire ellentétes — párhuzamaira mutatunk rá négy igeszakasz alapján. A vizsgálódást az is indokolja, amit Gál Ferenc így ír: , Az apokaliptikus előadásmód nem gondolatmenetekkel, kovetkeztetésekkel dolgozik, hanem képekkel”? Edwin A. Shick a Jelenések könyve szimbólumvilágának különleges erejét hangsúlyozza, amely nemhogy szemben áll a kinyilatkoztatással, hanem kifejezetten annak része.? ! 1Móz 1,1 szerint Isten megteremti a földet — Jel 21,1-ben olvasunk az új ég és az új föld megteremtéséről. 1Móz 1,16 szerint a Nap uralkodik nappal — 22,23 értelmében nincs szükség a Napra. 1M6z 1,5 szerint Isten a sötétséget éjszakának nevezte el — Jel 22,5 szerint éjszaka nem lesz többé. 1Móz 1,10 szerint Isten az összegyűlt vizeket tengernek nevezte — Jel 22,1 szerint az új teremtésben tenger nincs többé. 1Móz 3,17-ben Isten a bűn miatt megátkozza a földet — Jel 22,3 szerint , /nJem lesz többé átok a varoson.... 1Möz 3,19-ben megjelenik a halal (, Bizony por vagy, és vissza fogsz térni a porba!) - Jel 21,4 szerint , halál sem lesz többé" 1Móz 3,24 szerint a kerúbok elzárják az embertől az élet fájához vezető utat — Jel 22,14 szerint az új teremtésben az embereknek , joguk lesz az élet fájához? 1Móz 3,16—19 szerint kezdetét veszi a szenvedés a földön (, fájdalommal szülöd gyermeked; , arcod verejtékével eszed kenyered") — Jel 21,4 szerint „sem gyäsz, sem fájdalom, sem jajkiáltás nem lesz tobbé” 1M6z 11,8 a népek szétszéledéséről szól — Jel 22,2-ben viszont a népek gyógyulásáról olvasunk. 2 GAL 1994, 40. 0. 3 SCHINK 1977, 76. 0.: ,From the point of view of the writer of Revelation it becomes an inexcusable disparagement to say of a picture that it is »only a symbol.« John insists that the matter itself is so deep that »only a symbol« could possibly reveal it. Symbols have a logic of their own. They call not for a literal visualizing but for a seeing through them to experience their emotional power”