OCR
TEOLÓGIA ÉS TEREMTÉS Szerkesztői előszó Az Evangélikus Hittudományi Egyetem oktatóinak és doktoranduszainak hagyományos tanulmánykötetét idén már második alkalommal vehetjük kézbe úgy, mint egy tudatosan szerkesztett sorozat legújabb darabját. Idei kötetünk központi gondolata a teremtés körül forog. Az első teremtéstörténet (1Móz 1,1—2,4a) úgy ábrázolja a világ létrejöttét, mint az egyedüli alany, Isten alkotói munkáját." A szövegben nem szerepel másik ágens, aki Istennel együtt, mellette vagy helyette dolgozott volna. Kötetünk tanulmányai bemutatják az EHE oktatóinak és doktoranduszainak sokszínű és sok esetben interdiszciplináris kutatási területeit, amely — mint maga a teremtés — lenyűgöző a maga változatosságával és komplexitásával. Ugyanakkor szeretnénk, ha az olvasók mindvégig szem előtt tartanák azt, hogy a teremtés valósága mögött mindig a teremtő cselekvése áll, ezért az első teremtéstörténet szavait vettük kölcsön az egyes fejezetcímekhez. A , Megalkotta" című fejezetben olyan tanulmányokkal találkozhat az olvasó, amelyek Istennek ezt a teremtő és újjáteremtő munkáját vizsgálják bibliai, egyháztörténeti vagy gyakorlati teológiai megközelítésben. Csepregi Zoltán tanulmányában August Hermann Francke, a pietizmus egyik kiemelkedő alakjának talán legismertebb szolgálati területét, a Halle elővárosában valóban a , semmiből" létrehozott intézménykomplexumát mutatja be. Ezt a vállalkozást Francke maga egy nagyobb összegű adomány felhasználásának hitből hozott döntéseként, azaz végső soron Isten munkájaként ismerte fel. Fabiny Tamás írásában ízelítőt kaphatunk a bibliai intertextualitás gazdag világából, a második teremtéselbeszélés és a Jelenések könyve párhuzamain bemutatva: elsősorban a paradicsom/édenkert, a fa és a kígyó motívumain keresztül. Hafenscher Károly a teremtő ige megvalósulásáról, inkarnációjáról beszél az istentisztelet teológiájának ! , Az elbeszélésben csupán egyetlen szereplő van, aki szól (10 x) és alkot (10 x), amely igék a teremtés aktusát fejezik ki. Az utolsó kifejezés, a bárá teremteni" a Bibliában sohasem fordul elő más alannyal, mint az itt megjelenő szereplővel. Mivel a történet elejétől a végéig — szó szerint is (vö. Gen 1,1 és 2,3) — kizárólag a teremtésről van szó, az elbeszélés csupáán erről az egyetlen szereplőről szólhat. (DEURLoo, Karel: Teremtés Pál apostoltól a Genezisig. Ford. Balogh Gyöngyi. Exit Kiadó, Kolozsvár, 2018. 93. o.)