Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000150/0000

Beilleszkedni egy európai birodalomba. A könyvtár- és az olvasmánytörténet tanításai, 1670-1826

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Monok István
Title (EN)
Integration into a European Empire: The Teaching of the History of Libraries and Reading, 1670–1826
Field of science
Könyvtártudomány / Library science (12947), Eszmetörténet, szellemtörténet, tudomány- és technikatörténet / History of ideas, intellectual history, history of science and techniques (12981)
Series
Europica varietas Tokajensis. Dissertationes
Type of publication
monográfia
022_000150/0037
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 38 [38]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000150/0037

OCR

A könyvtárak változása a Magyar Királyságban és Erdélyben Társaság tervezeteket, többen is felbukkan ez a gondolat már a XVIII. század közepen is. Hangsülyosan is Maximilian Hell (1720-1782) 1774-böl ismert „Patriotischer Plan”-äban."! Teleki Lászlónak a könyvekkel és a könyvtárral kapcsolatos gondolatai, tervei kapcsán azért gondoltam fontosnak a fentieket elmondani, mert még abban az információtörténeti korszakban vagyunk, amikor a tudományos információ egyik meghatározó hordozója a nyomtatott szöveg: a folyóirat és a könyv. A kérdést tehát úgy tenném fel, hogy akkor, amikor Teleki László egy leendő Akadémiáról gondolkodik, s közben könyveket gyűjt maga és családja tagjai számára, vajon a könyvek kiválasztásában szeme előtt lebegett-e egy leendő intézmény, olyan, amelynek a Teleki által megfogalmazott elvek szerinti működéséhez alapvető szüksége van a könyvtárra. A családi könyvtárat majd fia, Teleki Jozsef (1790-1855) ajanlja fel a megalakult Magyar Iudós Társaságnak 1826-ban."? A lelkes, hazafiúi buzgalom által vezérelt tett mögött meghúzódhatott-e az a gondolat, hogy az édesapja már eleve olyan tematikus összetételben gyűjtötte a könyveket, amelyek a majdani Akadémia szükségleteinek kielégítését segíthetik? Rövidre zárva a kérdést: a könyvtár volt előbb, vagy az akadémia? Hiszen tervek mindig az alapítás előtt szövődnek, amint láttuk, a Magyar Tudományos Akadémia esetében ez hosszú és tervekben gyümölcsöző korszak volt. Vajon azok, akik komolyan gondolták, hogy reális egy ilyen intézmény létrejötte, gondoltak-e arra, hogy lehet egy institúciót egyik évről a másikra felállítani, de annak jó könyvtárát csak évszázados munkával lehet kialakítani (hacsak nem olyan bőkezűn alapítják, hogy bármi megszerezhető, nincsen anyagi akadály). A másik ok, amiért , az akadémia és könyvtára" kérdést a fentiek szerint vezettem be, az, hogy tudjuk: a Batthyányak kisbéri és rohonci könyvtárának az Akadémia számára történő befogadäsa kapcsän Toldy Ferencnek (1805-1875), az elsö könyvtärőrnek komoly aggályai voltak." Nem egyszerűen a könyvanyagnak a helyszíneken való rendezetlensége és általános állapota, hanem azok tartalmi összetétele kapcsán is. Batthyány Tódor (1729-—1812) bányászati, fém- és textilipari vállalkozásairól és ennek megfelelő könyvanyagáról volt ismert, aki gátakat, hajókat is tervezett. Batthyány Gusztáv (1803-1883) és Batthyäny Käzmer (1807-1854) sem azért döntött 1838-ban a könyvtáraknak az Akadémiának ajándékozásáról, mert annak anyaga a magyar nyelv és irodalom ügye felkarolását szolgálta volna. A Magyar Tudös Tärsasäg nem a Teleki László tervezete szerinti szerkezetben alakult meg. A természet- és műszaki tudományok az alapítástól kezdve sokáig nem jutottak komolyabb szerephez, jóllehet mind a Teleki-, mind a Batthyány-könyvtár jelentős nem humán- és társadalomtudományi anyaggal bírt. Nagyjából olyan arányban, ahogy Teleki László az 1810-ben közreadott tervezetében magát az Akadémiát 1551 LENGYEL R.-TÖskÉs G., eds., Learned Societies. . ., 2017, 67—75. | 152 Csanak 1976; Csanak 2001; Szazé A. 2019; SzaB6 À. 2019a; SzaB6 À. 2020. 13 HURSÁN 2019, 200-204. 36

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1949 px
Hauteur de l'image
2776 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.4 MB
Lien permanent vers jpg
022_000150/0037.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000150/0037.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu