Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000150/0000

Beilleszkedni egy európai birodalomba. A könyvtár- és az olvasmánytörténet tanításai, 1670-1826

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Monok István
Title (EN)
Integration into a European Empire: The Teaching of the History of Libraries and Reading, 1670–1826
Field of science
Könyvtártudomány / Library science (12947), Eszmetörténet, szellemtörténet, tudomány- és technikatörténet / History of ideas, intellectual history, history of science and techniques (12981)
Series
Europica varietas Tokajensis. Dissertationes
Type of publication
monográfia
022_000150/0022
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 23 [23]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000150/0022

OCR

A könyvtári rendszer változásai, 1670-1826 szakmaiak. Az általános könyvszegénység, a szervezett könyvkereskedelem hiánya nem tette lehetővé még a vásárlóképes olvasóknak sem azt, hogy szakmai életük során folyamatosan figyelemmel kísérhessék hivatásuk szakirodalmát, és meg is vásárolják ezeket. Fontos jelenség az is, hogy ezek közül a könyvtárak közül még a legmodernebbek is, amikor tulajdonosuk halálával — és ez jellemző sorsa a könyvtáraknak — valamelyik iskola könyvtárát gazdagították, egy generáció múlva már csak a tudás archaizálását szolgálták, miután az iskolák sem tudták új beszerzésekkel modernizálni vagy frissen tartani kônyvanyagukat.® A Magyar Királyságban és Erdélyben ugyanis — éppen azért, mert kevesebb mód volt a jó magán szakkönyvtár kialakítására — az intézményi (főleg az iskolai) könyvtárak szerepe az olvasmányműveltség kialakításában és megtartásában nagyobb volt, mint Európa nyugati felén általában." A felsőoktatási könyvtárak rendszerében jelentős változásokat tudunk bemutatni, annál is inkább, mert maga a főiskolai és az egyetemi rendszer is a XVIII. század első harmadától kezdett valóban rendszerként működni a Magyar Királyságban és Erdélyben. Azért is kezdem a felsőoktatási könyvtárakkal, mert ahhoz, hogy a városi és a falusi plébániák, parókiák és az elemi iskolák majd sokára, a XIX. század végére önálló könyvgyűjteménnyel rendelkezzenek, fel kellett építeni a papok és lelkészek, továbbá a tanítók képzését biztosító iskolai rendszert. A katolikus plébániák — mondhatjuk — előnyben voltak, hiszen az egyházmegyei zsinatok sorra rendelték el, hogy az elhunyt pap hagyja könyveit az utolsó szolgálati helyének plébániájára, vagyis ennek a könyvtártípusnak a dinamikus gyarapodását intézményesen biztosították. Valóban, a XVII. század végi és a XIX. századi egyházlátogatási jegyzőkönyvek összehasonlítása megmutatja az eredményt. A tridenti zsinaton meghatározott kötelező, illetve a Manuale parochorumban felsorolt könyvektöl?” eljutunk az 50-150 kötetet szämlälö kis gyüjtemenyckig.°® A XVIII. század elejéig a Magyar Királyság és Erdély értelmiségi utánpótlását a beregrinatio academica rendszerében biztosították." Ennek szerepe nem csökkent a XVIII. században, hiszen protestáns egyetem működését nem engedélyezték (vélhetően nem is tudták volna anyagilag sem megszervezni, humán erőforrás sem állt rendelkezésre). Bécs, Graz, Bologna és Róma a katolikus papok képzésében továbbra is jelentős kiegészítője volt a dinamikusan szervezett magyar királyságbeli és erdélyi szemináriumi (papnevelde) rendszer kiépítésének. Csaknem valamennyi egyházmegyében működött ilyen; II. József idején ugyan rövid ideig korlátozták ezek működését úgynevezett központi szemináriumok létrehozásával (Pest, Pozsony), de a XIX. század elejétől a központi papnevelde kiegészítő jellegű lett. Ezeknek a 55 Példaként lásd HÉjja 2003; Huoi 2009. 56 Errél lasd Monox 2008a; Monox 2008. 57 Monok, Adattär 13/6, 2024, 27-29. 58 "Néhány példa több egyházmegyéből: HERMANN E.-EBERHARDT 1942 (Veszprém); HoLt B. 2000a (Vác); EMőpi, Adattar 19/4, 2014 (Varad); HorvATu Jozsef 2020 (Gyér). A felsőoktatás intézményeiről kronológiai rendben, rövid intézménytörténetekkel lásd SzöGi 1994. 21

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1949 px
Hauteur de l'image
2776 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.41 MB
Lien permanent vers jpg
022_000150/0022.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000150/0022.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu