Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000149/0000

Antifilozófusok II. Radikális gondolkodás a művészet tükrében

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Kocziszky Éva
Cím (EN)
Antiphilosophers II. Radical Thinking Reflected in Arts
Tudományterület
Filozófia, filozófiatörténet / Philosophy, history of philosophy (13033)
Sorozat
SZFE Könyvek
Tudományos besorolás
monográfia
022_000149/0039
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 40 [40]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000149/0039

OCR

ANTIFILOZÓFUSOK II. PÉNZ ,Egy státert találsz benne..." (Mt 17,27) A pénz , misztérium", amelynek lényege rejtve marad a szemünk elől, állította G. K. Chesterton, miközben mi a hétköznapjainkban többnyire egy egyszerű csereeszközt látunk benne, amelyen különböző javakat lehet venni. Mi is a pénz, és mit mondanak róla az Újtestamentum egyes, jószerével általánosan ismert passzusai? A legismertebb a Hegyi beszéd kijelentése: , Senki sem szolgálhat két úrnak, mert vagy az egyiket gyűlöli és a másikat szereti, vagy az egyikhez ragaszkodik, és a másikat megveti. Nem szolgálhattok Istennek és a Mammonnak” (Mt 6,24). A mammon arami kifejezés, jelentése vagyon", tulajdon , "gazdagság". Voltak e passzusnak olyan eminens olvasói, akik szerint arról van szó, hogy a világot leuraló rossz gyökere a magántulajdon, a birtoklás. Így értette ezt Assisi Ferenc — aki szerint Jézusnak nem volt magántulajdona, és nem használt pénz fizetőeszközt, mert ha van valamid, következtetett Ferenc, akkor azt meg is kell védened, tehát a birtokodhoz, a pénzedhez fegyverre is szükséged van. Később a monstruózusan növekvő kapitalizmus korszakában Jean-Jacgues Rousseau volt az, aki a magántulajdonnal együtt a pénzügyeket, kiváltképpen a megtermékenyült pénzt, a profitot tekintette a történelem rákfenéjének, azon eredendő gonosz kútfejének, amely az ember természetes állapotát deformálta. A fiatal Marx pedig, aki a közhiedelemmel ellentétben a Biblia alapos olvasója volt, , a halhatatlan pénzt" kerítőnek nevezte a dolgok és a szükségletek között, olyan csábítónak, amely a , kötelékek kötelét"? rakja rá az emberre, s ezzel hozzáláncolja a személyhez a társadalmat. Az egyházi tanítás ezzel szemben erkölcsi parancsot fabrikált a Hegyi beszéd e passzusából is: eszerint a Mammonnak való szolgálás azonos a pénzimádattal, fösvénység, olyan megszállott kapzsiság, amilyet a színpadon Moliére A fösvénye testesít meg. A Mammonnak szolgáló ember istenít valamit, amely erre tökéletesen jogosulatlan, szolgál valaminek, ami fölött uralkodnia kellene. Ezzel szemben keresztény erénynek minősül a mértékletesség, a nagyvonalúság, az irgalmasság. Ezek az etikai normák egyébként többé-kevésbé mindegyik 38

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2671 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.14 MB
Permalinkből jpg
022_000149/0039.jpg
Permalinkből OCR
022_000149/0039.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde