OCR
A KÉT ALKOTÓ PÁLYAKÉPE me Vidnyánszky és Visky nemzetközi szinten elismert alkotók, mindkettejük alkotásai színre kerülnek külföldön is, rendszeresen dolgoznak együtt más országokban élő alkotókkal. Vidnyánszky az elmúlt években rendezett a szentpétervári színházban, Mesés férfiak szárnyakkal című rendezéséért Mejerhold-díjjal tüntették ki, több alkotását meghívták külföldi fesztiválokra, színházakba, A szarvassá változott fiú Franciaországban is megtekinthető volt. 2017-ben orosz állami kitüntetést, Puskin-érmet, 2011-ben Kossuth-díjat kapott. Visky András drámáit ma is a világ számos helyén — Chicagótól Pekingig — mutatják be, dramaturgként is szerepet vállal külföldi rendezők mellett, tevékenységéért József Attila- és Szép Ernő-díjjal tüntették ki. Mindketten több műfajban alkotnak: Vidnyánszky számos operát is rendezett, főrendezője volt a Magyar Állami Operaháznak, Visky drámái mellett verseket, regényt, kritikákat és tanulmányokat ír. Míg az előző Kaposváron és Budapesten is tanít, utóbbi egyetemi tanárként egyaránt aktív résztvevője a Babes-Bolyai Tudományegyetemnek és a Károli Gáspár Református Egyetemnek, vendégtanárként tanított a michigani Calvin College-ben is. VIDNYANSZKY ATTILA PALYAIVE A Nemzeti Színház igazgatójának művészi tevékenységét a mai napig meghatarozza az a kárpátaljai társadalmi és kulturális háttér, amelyből érkezett. Az ungvári, magyar-történelem szakos tanári diploma megszerzése után a kijevi Kijevi Állami Karpenko-Karij Színház- és Filmművészeti Egyetem színházrendező szakát végezte el, és megismerkedett az orosz színház klasszikusaival (Sztanyiszlavszkij, Mejerhold, Csehov) és a legújabb színházi törekvéseket képviselő lengyel újítók, Jerzy Grotowski, Tadeusz Kantor és Wtodzimierz Staniewski munkásságával. Színháza elsősorban orosz-ukrán hagyományokat követ, magába építve a magyar kultúrára jellemző népi vonásokat is. Sin tanulmánya kiemeli az orosz-ukrán színház poétikus jellemzőit, amelyek e színházra is “17°