Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000140/0000

Költészet és ritualitás a kortárs magyar színházban. Vidnyánszky Attila és Visky András színházi világa

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Prontvai Vera
Title (EN)
Poetry and Ritual in Contemporary Hungarian Theatre. The stage universes of Attila Vidnyánszky and András Visky
Field of science
Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000140/0014
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 15 [15]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000140/0014

OCR

BEVEZETŐ MEGJEGYZÉSEK esztétikája tükrében, amely Hankovszky Tamás megfogalmazásával élve , egy radikálisan vallásos elmélet"? A kötet első fejezetében költészet és ritualitás színházi hagyományainak európai vonatkozásait foglalom össze, amelyek hatást gyakorolhattak Vidnyánszky vagy Visky színházi világára. A Pilinszky színházi világát szintetizáló fejezetben ismertetem az általa megvalósításra szánt és az evangéliumi esztétika kategóriáján belül elhelyezett liturgikus színház jellemzőit. A monográfia további nagy egységei a költő által elgondolt színház jellemzőire — ritualitás, liturgikus elemek, költészet és színház kapcsolódási pontjai, az emberi test elsődlegessége, dramaturgiai jellemzők — épülnek, alátámasztva ezzel azt a megállapítást, amely szerint Vidnyánszky egyes rendezései és Visky színpadra állított drámái között költészet és ritualitás szempontjából hasonlóságok és párhuzamok mutathatók ki. Költészet és színház összefonódásának elemzésekor Vidnyánszky esetében az általa használt költői színház kifejezést, Visky esetében a poétikus színház elnevezést szinonimaként használom, mert e két terminusban csupán fogalmazásbeli különbség van, a két alkotó szóhasználatában válik külön. A költői, más szóval poétikus színház meghatározása ma is változik, alakul. A Károlin működő Rítus, Színház és Irodalom Kutatócsoport konkrét példákon keresztül folyamatosan finomítja a meghatározást. Bizonyítani törekszem, hogy Vidnyánszky és Visky színházi előadásainak centrumát a központi metafora térbeli ábrázolása, expenziója és extenziója, ? valamint — általam liturgikusnak vélt — működése adja.? Tézisem továbbá, hogy a centrális metafora az előadások során a színpadon megjelenített képekben, a térszerkezet lehetséges kiaknázásában és a szcenika figuralitásában jelenik meg, majd a jelenlevő emberi tesben nyeri el teljességét. Véleményem szerint az evangélium performatív elemeinek színpadi megvalósítása a rendező és a drc$/ámaíró munkássága felől egyaránt megközelíthető. Külön fejezetben részletezem az alkotók színházi világára jellemző rítusokat és liturgikus vonásokat, majd azt a liturgikus struktúrát, amelyre — meglátásom alapján- a színpadra vitt előadások épülnek. A színdarabok különböző Budapest, KRE-L’Harmattan, Käroli Könyvek, 2022, 11-25. Sepsi Pilinszky szinhäzeszmenyet nemcsak magyar színházi alkotókkal állítja párhuzamba, hanem Valere Novarina, francia kortärs rendező színházával is. Sepsi Enikő: Kép, jelenlét, kenózis a kortárs francia költészetben és Valére Novarina színházában, KRE-LHarmattan, Károli Könyvek, Budapest, 2017. 31 Hankovszky Tamás: A , hit közegében" fogant esztétika, Tiszatáj, 65. évf., 2011/10, 97. 52 A kifejezések Bachelard térpoétikáról szóló kötetéből valók. Gaston Bachelard: A ter poetikaja, ford. Bereczki Péter, Budapest, Kijárat, 2011, 172. 33 Sepsi Enikő írja: , A hieroglifák szent színházának formanyelvezete Artaud szerint kiragadja a dolgokat hétköznapi jelentésükből, és egy másikkal ruházza fel. Ez nem más, mint a metafora működési elve, azé az eljárásé, amelyet a költői nyelv teremt. Ezért beszélt Artaud »terbeli költészetx-ről." Sepsi: Pilinszky János mozdulatlan színháza, 71. s 13 e

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2670 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.3 MB
Lien permanent vers jpg
022_000140/0014.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000140/0014.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu