Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000140/0000

Költészet és ritualitás a kortárs magyar színházban. Vidnyánszky Attila és Visky András színházi világa

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Prontvai Vera
Title (EN)
Poetry and Ritual in Contemporary Hungarian Theatre. The stage universes of Attila Vidnyánszky and András Visky
Field of science
Előadóművészet (zene, színháztudomány, dramaturgia) / Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy) (13051)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000140/0013
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 14 [14]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000140/0013

OCR

PRONTVAI VERA: KÖLTÉSZET ÉS RITUALITÁS A KORTÁRS MAGYAR SZÍNHÁZBAN evangéliumi esztétika? keretein belül milyen feltételek szerint helyezkednek el. Az általam elemzett előadások mindegyikében - ahogy ezt a továbbiakban bizonyítani is igyekszem — megjelenik továbbá a krisztusi alászállás és feltámadás. A monográfia Visky drámaszövegeit, darabjai dramaturgiáját, valamint a színpadra rendezett előadásokat Pilinszky színházeszményével veti össze. Visky színházról szóló tanulmányaiban, nyilatkozataiban sokszor utal Pilinszky színházra vonatkozó víziójára, jellemzőit tudatosan alkalmazza drámáiban, vagy említi azokat esszéiben, tanulmányaiban: , TANÍTVÁNY: Mondjuk ki a nevet. / MESTER: Együtt? / TANÍTVÁNY: Kíséreljük meg. / MESTER: Jó. Vegyünk mély levegőt. És! / EGYÜTT: Pilinszky János. / MESTER: Megtörtént. / TANÍTVÁNY: Talan.”” A Pilinszkyvel valé parhuzamokra Visky azóta utal szisztematikusan, amióta a Károli Gáspár Református Egyetemen működő Rítus, Színház és Irodalom Kutatócsoport munkája ezen a téren elmélyült. Vidnyánszky nem használja referenciapontként a költő színházát, néhány rendezése azonban hasonlóságot mutat vele. Meglátásom szerint Pilinszky színházesztétikájának vonásai leginkább Vidnyánszky Krisztus-központú előadásaiban?" mutathatóak ki. Ezek az előadások az alkotó több mint kétszáz rendezésének igen szűk, mégis legmarkánsabb vonalát adják, alapjukat pedig a gyilkosság allegorikus színpadi ábrázolása teremti meg. A kutatás újszerűsége, hogy Vidnyánszky és Visky rituális és költői színháza eddig még nem került összehasonlításra Pilinszky színházával. Tudomásom szerint a költő színházeszményével eddig csak Sepsi Enikő állította párhuzamba a Vidnyánszky-rendezéseket és Visky András életművét, a Pilinszky János színházkoncepciójának időszerűsége 1—2. című, PIM-ben tartott beszélgetéseken. Tudományos tevékenységem a hazai költői és rituális színházat vizsgáló kortárs diskurzussal folytat párbeszédet, és bizonyítani igyekszik, hogy a Pilinszky publicisztikai írásaiban felvázolt színház ismérvei — annak ellenére, hogy az elemzők és kritikusok jelentős része a Pilinszky-féle színházi olvasatot az érintett előadások kapcsán figyelmen kívül hagyja — felismerhetők a kortárs színházi kísérletekben. Vizsgálódásom Pilinszky többek (Maczák Ibolya," Mészáros György," Sepsi Enikő??) által elemzett színházeszményének jellemzőit kortárs magyar alkotók munkásságára alkalmazza, " Pilinszky evangéliumi 24 Pilinszky János: Publicisztikai írások, Budapest, Osiris, 1999, 199-202. 25 Visky András: A kudarc, Alföld, 72. évf., 2021/10, 30. 26 Mesés férfiak szárnyakkal, Halotti pompa, Csíksomlyói passió, Bűn és bűnhődés. Maczák Ibolya: Papírdarabok. Pilinszky János drámaírói munkássága, Budapest, Balassi, 2015. Mészáros György: Pilinszky János színházesztétikája, Iskolakultúra, 16. évf., 2006/3, 44—52. Sepsi Enikő: Pilinszky János mozdulatlan színháza Mallarmé, Simone Weil és Robert Wilson műveinek tükrében, Budapest, KRE-LHarmattan, Károli Könyvek, 2015. Sepsi Enikő: Pilinszky színházi és filmes víziójának továbbélése versben, papírszínházban és színpadon, in Sepsi Enikő — Maczák Ibolya (szerk.): Pilinszky János színházi és filmes víziója ma, 27 28 29 30 s 12 e

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2670 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.34 MB
Lien permanent vers jpg
022_000140/0013.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000140/0013.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu