OCR
BEVEZETŐ MEGJEGYZÉSEK meghatározó darabja Vidnyánszky költői színházának. A kötetben Tompa Gábor, Robert Woodruff, Andrej Visky, Patkó Éva, valamint az Albert Csilla — Dimény Áron alkotópáros rendezéseit vetem össze Vidnyánszky rendezéseivel. Visky elsősorban költő, drámaíró, író, saját drcrámái közül csak a Pornót?" rendezte szinpadra, Tompa és Woodruff rendezéseiben dramaturgként tevékenykedett, Albert Csillaval és Dimény Áronnal rendszeresen együtt dolgozik, A test történetei" című drámasorozatát fia, Andrej Visky rendezte meg Chicagóban és Debrecenben. Vagyis a szerző általában szoros kapcsolatban áll azokkal, akik darabjait színre viszik. Színházról szóló tanulmányaiban, esszéiben sajátos színházelméleti rendszert teremt, amely alapjait a Mire való a színház? Útban a theatrum theologicum felé? című kötetében foglalja össze. A Visky által képviselt színházi nyelvhasználat és rendszer azért kíséri végig az előadáselemzéseket, mert a szerző az elemzett darabok színre vitelénél — ahogy ezt a lábjegyzetek is jelölik — dramaturgként tevékenykedett. Vagyis a kolozsvári írónak lehetősége nyílt az általa képviselt poétikus, egyben rituális színházi nyelvgyakorlat alkalmazására. Vidnyánszky rendező, több mint kétszáz előadást állított színpadra, nem folytat szinhäzelmeleti tevekenyseget, nem ir drämaszövegeket. Nem csak színielőadásokat, operákat is rendez. A két alkotó színházi világának közös nevezője meglátásom szerint a Pilinszky János által elképzelt színházeszmény: színpadra vitt előadásik és a költő ideálisnak gondolt színháza között hatástörténeti összefüggés mutatható ki. Pilinszky színházeszményének meghatározó alappillére — ahogy Sepsi Enikő tanulmánya bizonyítja? — a poétikus ritualitás. Pilinszky színháza a költészet eszközeivel él úgy, hogy közben a Grotowski által megfogalmazott , világi rituálé" és a katolikus liturgia jegyeit is magán hordozza. Hipotézisem szerint Pilinszky teológiai alapú színháza hatott mind Vidnyánszky, mind Visky színházi világára, amelyek centrumában költészet és rituálé áll. Meglátásom szerint a kolozsvári író drámáiból rendezett előadások struktúrája, formája, liturgikus szerkezete, megyezik a Beregszászból származó rendező, valamint a Pilinszky által vizionált színház struktúrájával, formájával és liturgikus szerkezetével. Kutatásom során keresem a választ arra is, hogy Vidnyánszky egyes rendezései és a színpadra állított Visky-drámák a Pilinszky által leírt 20 Visky András: Pornó, Szatmárnémeti Északi Színház, Harag György Társulat. Az előadás látható volt a IV. MITEM Fesztiválon 2017. április 20-án. Színészek: Albert Csilla, Antal Attila. Rendező: Visky András. 2 Visky András: A test történetei. Lina, Teréz, Csokonai Színház, Debrecen. A bemutató dátuma: 2022. szeptember 13. Színészek: Hermányi Mariann, Sanyó Csenge Kata, Sáfrány Mira, Tolnai Hella, Vékony Anna, Csata Zsolt, Papp István, Pálóczi Bence, Vranyecz Artúr. Rendező: Andrej Visky. 2 Visky: Mire való a színház? 23 Enikő Sepsi: Poetic Images, Presence, and the Theater of Kenotic Rituals, London — New York, Routledge, 2022, 103-120. + 11°