Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000137/0000

Életmód, asztrológia és mágia a reneszánszban. Marsilio Ficino: Három könyv az életről

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Frazer-Imregh Monika
Cím (EN)
Lifestyle, Astrology and Magic in the Renaissance
Tudományterület
Filozófia, filozófiatörténet / Philosophy, history of philosophy (13033), Filozófia, tudománytörténet és tudományfilozófia / Philosophy, History and philosophy of science and technology (13031), Mítosz, rítus, szimbólumok, valláskutatás / Myth, ritual, symbolic representations, religious studies (12850)
Sorozat
Károli könyvek. Monográfia
Tudományos besorolás
monográfia
022_000137/0025
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 26 [26]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000137/0025

OCR

FRAZER-IMREGH MONIKA: ELETMOD, ASZTROLOGIA ES MAGIA A RENESZANSZBAN átalakulhat egymásba, másrészt hogy ez az átalakulás sűrűsödés vagy ritkulás révén történik. Majd egy évszázaddal később Empedoklés a preszókratikus filozófia utolsó, kétezer soros tankölteményében foglalta össze az elemekről és a világegyetemet mozgató két erőről, a vonzásról és taszításról vallott nézeteit." Hippokratés ismerte Empedoklés tanítását, név szerint hivatkozik rá A régi orvostudomány című művében." A négy elem tanítása keleten, Indiában a Kr. u. 4-5. szazadban a buddhista bölcselet enciklopediajaban, az Abhidharmakösäban is megjelent.° Es mégha nem is volt közvetlen vagy közvetett összefüggés ezen elméletek között (amit személy szerint kizártnak tartok," gondoljunk ugyanis a gandhárai graeco-buddhista művészetre, "? mely hellenisztikus vonásokat mutat), akkor is megfontolandó a jellemzésük alábbi összegzése, melyet Szegedi Mónikától idézek: A föld: szilárd — ezért funkciója az, hogy tart, támaszt. A víz: nedves — kohéziót biztosít, összetart. A tűz: , heves" (azaz hője van) — érlel, kiteljesít. (Az érés mindenfajta fejlődést, átalakulást magába foglal, agyümölcs megérésétől a gyermek felnövekvésén keresztül a szellemi megtisztulásig.) A szél: mozgó — mozgat, kiterjeszt, gyarapít."" 6 > Empedokles A termeszetröl (Tlepi pboewc) hexameterben irt tanköltemenyeböl szäztizenegy töredék maradt ránk. Diogenés Laertios: A filozófiában jeleskedők élete és nézetei (bi\oo6powv Biwv Kai Soypatwv ovvalwyn), 8,77-ben azt irja, hogy késébbi mtivével, a Tisztuldsok (Ka8appoi) című szintén hexameteres, magikus-misztikus tartalmü költemenyevel együtt A termeszetröl minegy ötezer sorra rúgott. Ezzel a Súda adata is nagyjából megegyezik, mely kétezer sorra teszi mindkét tankölteményt. Arról is beszámol mindkét forrás, hogy egy 600 soros orvosi tárgyú prózai munkát is hátrahagyott (IarTpixá), és tragédiákat is írt. Lásd Steiger Kornél tanulmányát: Empedoklész, in Parmenidész—Empedoklész: Toredékek, 57; és Empedocles: The extant fragments, trans. by Maureen R. Wright, New Haven, Yale University, 1981 (görög és angol szöveg); James Warren: Presocratics, Stocksfield, Acumen, 2007. Hippokratés: A régi orvostudomány, 20. fej., in Hippoctrates with an English Translation by W. H. S. Jones, London-Cambridge Mass., 1923-1931, 1. köt., 52: „Empedokles vagy a többiek, akik a természetről írtak." Lásd Szegedi Mónika: Atomizmus a buddhista filozófiában, Orpheus Noster, XI. évf. 2019/3, 10: „Az abhidharma-iskoläk exegetäi az anyag primér formäjänak a négy foelemet (mahd-bhita) 6: a 6 a tekintik. A tradicionális megnevezés (föld-víz-tűz-szél) itt radikálisan új értelmet nyer: a négy elem nem fordul elő önmagában, és közvetlenül nem is észlelhetők. Nem részecskék, hanem az anyag alapvető minőségei, amelyek elválaszthatatlanok önnön funkcióiktól". A szanszkrit szöveg atomizmus szempontjából fontos részleteit (egy részüket magyar fordításban is) a szerző közzéteszi a https://elte.academia.edu/SzegediMónika oldalon. Lásd Jason Neelis: Early Buddhist Transmission and Trade Networks: Mobility and Exchange Within and Beyond the Northwestern Bordelands of South Asia, Leiden, Brill, 2010, 94-108. „Ihere is evidence of Hellensitic sculptors being in touch with Sanchi and Bharhut” -irja Yuvraj Krishan — Bharatiya Vidya Bhavan: The Buddha Image: Its Origin and Development, New Delhi, Munshiram Manoharlal Publ., 1996, 9. Szegedi Mónika: Atomizmus a buddhista filozófiában, 7—23. 6 S 6: ® 6 © + 24 +

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2671 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.24 MB
Permalinkből jpg
022_000137/0025.jpg
Permalinkből OCR
022_000137/0025.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde