OCR
CZIBOLY ÁDÁM: HOGYAN VÁLTOZOTT A MAGYARORSZÁGI SZÍNHÁZI NEVELÉSI... A programok által kínált részvételi színházi formák Tíz év elteltével egyetlen kérdés hozzáadásától eltekintve lehetőségünk volt ugyanazon szempontok mentén rákérdezni a résztvevőknek kínált részvételi szerepekre (a két adatfelvételt a 6. táblázat foglalja össze). Mindkét évben az előre megadott lehetőségekből az alkotók többet is választhattak. 6. táblázat. A programok által kínált részvételi formák az alkotók önmeghatározása szerint, 2013 és 2023. ; x 2013 2023 A résztvevők... % % a központi problémáról gondolkodhatnak. nincs adat 88 beszélgetésben vehetnek részt. 94 80 helyzeteket eljätszhatnak, (meg)cselekedhetnek. 52 67 a történet alakulását vagy a karakterek cselekedeteit A aa 37 46 befolyásolhatják. rendezhetik egymást vagy az alkotókat. 30 29 Nagyon nagy változásokat ugyan nem látunk, de szembetűnő az egyértelmű elmozdulás a beszélgetés felől a dramatikus formák irányába. Míg a beszélgetésben való részvétel aránya csökkent tíz év alatt, addig két dramatikus részvételi forma (szerepbe lépés, a történet írása-alakítása) aránya növekedett, a rendezés lehetősége pedig szinte változatlanul fennáll a programok mintegy harmadánál. TANTERVI KAPCSOLÓDÁSOK A 7. táblázat összefoglalja, hogyan változott tíz év alatt a programok tantervi kapcsolódása. Az előre megadott lehetőségekből az alkotók többet is választhattak. Egy-egy program tantervi kapcsolódását univerzálisan csak a Nemzeti alaptanterv és a kerettantervek mentén lehet megállapítani, ugyanakkor előfordulhat, hogy egy-egy program egy-egy konkrét iskola helyi tantervéhez is kapcsolódik. Ezekre az egyedi esetekre viszont nyilván nem tudtak kitérni a válaszadások. «37 +