OCR
CZIBOLY ÁDÁM: HOGYAN VÁLTOZOTT A MAGYARORSZÁGI SZÍNHÁZI NEVELÉSI... a Láthatáron csoportból megalakuló) Láthatáron Csoport, a (Szputnyikból kivált, majd azt túlélő) Mentőcsónak Egység, a MáSzínház, a KB35, a K2 majd később Apertúra és a Tandem társulatait. Ezek a szervezetek vagy eleve 2013 után jöttek létre, vagy 2013 után kezdtek először színházi neveléssel foglalkozni. Ezek a társulatok mára mind meghatározó szereplőivé váltak a színházi nevelési szektornak, és nem is gondolnánk, hogy , csak" az elmúlt évtized során kezdték meg színházi nevelési működésüket. De rendkívül erős és markáns az a legfrissebb , alfa generáció" is, mely egyre határozottabban formálja a magyar színházi nevelés és színházpedagógia arcát, olyan szervezetekkel, mint a Paralel Alkotócsoport, a Horizont Alkotócsoport, a Közeljövő Színházi Nevelési Csoport, a SZIA Színház, a DR?NKUBÄTOR, a Täjolö Szinhäzi Nevelési Egyesület (korábban KOHÓ), a SVUNG kutatócsoport, az AztaBanda vagy a Szabad Labor. Fontos újra megjegyezni, hogy az itt leírt példák nem teljes átfogó listák, és a leírt változások közel sem követik le az elmúlt tíz év valamennyi mozgását. Ahogyan a bevezetőben korábban már említettük, a színházi nevelési / színházpedagógiai programra fókuszáló kutatásunk nem gyűjtött átfogó adatokat a tágabb színházi nevelés és színházpedagógia területén dolgozó számos szervezetről, nem is beszélve az alkalmazott, közösségi, részvételi, szociális, interaktiv, immerziv vagy civilszinhäz szämos izgalmas kezdemenyezeseröl. Felsorolni sem lehet az összes olyan projektet és előadást az elmúlt tíz évből, amelyek ugyan magukon hordozzák a színházi nevelési / színházpedagógiai program definíciójának bizonyos jegyeit, de rokon műfajban készültek. (A Színházi Kritikusok Céhe által 2022-ben alapított Jövő díj eddigi kitüntetettjei, " illetve Antal Klaudia, Kiss Gabriella, Kricsfalusi Beatrix, Oblath Marton és tikus viselkedés kompetenciáit. 2011-ben a Magyar Akkreditációs Bizottság elfogadta a második tanári diplomát nyújtó drcrámapedagógia, két év múlva pedig a dráma- és színházismeret-tanári szak létesítését. 2013-ban megjelent a színházi nevelési programok induktív összegyűjtését és leírását először megkísérlő kézikönyv, mely kutatás először próbálta meg érdemi párbeszédet kezdeményezni a dráma- és színházpedagógusok, illetve színházi nevelési szakemberek között, s ugyanebben az évben a Színház- és Filmművészeti Egyetem doktori iskolájában végzett az első olyan hallgató, aki színházi nevelésből írta DLA dolgozatát. 2014-ben ugyanez az intézmény elindította a dc-ámainstruktor alapképzési szakot, amelynek célja olyan szakemberek képzése, akik sközművelődési és művészeti intézményekben vagy a médiában képesek a kulturális tervezésben és szervezésben, illetve a drámajátékok tervezésében és vezetésében való jártasságot igénylő feladatkörök ellátásáracx. Ettől az évtől kezdve tehát egy érettségivel rendelkező, a dráma, színház és nevelés iránt érdeklődő fiatal számára a hazai felsőoktatás két utat kínál: az egyik a köznevelésben, másik a közművelődésben hasznosítható — drámapedagógus, illetve színházi nevelési és szinhäzpedagögiai szakember néven.” Kiss Gabriella: Kontextusba lépve, Theatron, 15. évf., 2021/1, 10-11. Vö. A celldömölki Soltis Lajos Színház kapja a Színházi Kritikusok Céhének Jövő díját, 2023. július 12. https://kritikusceh.hu/a-celldomolki-soltis-lajos-szinhaz-kapja-a-szinhazi-kritikusokcehenek-jovo-dijat/ (Letöltés: 2024. január 7.) = i +. 23 +