OCR
38 / BARCSI TAMÁS meg, amely abszolút tiszteletet érdemel: az emberi személynek alapvető érdeke, hogy életének fennmaradásához és kiteljesedéséhez szükséges követelményeket - életét, egyenlő szabadságát és egyedi személyiségét - a többi ember (és az állam) tiszteletben tartsa. Az ún. értékkorlátos diskurzusetika szerint a morálról folytatott vita során mindig figyelembe kell venni az emberi méltóság tiszteletének elvét, amelynek a lényegét a következőképpen rögzíthetjük: az emberi személy létezéséből adódóan önértékkel rendelkezik, ebből következően alapvető érdeke, hogy életének , szentségét", lehető legkiterjedtebb szabadságát, egyedi személyiségét más személyekével egyenlő módon tiszteljék (Barcsi 2013; Barcsi 2016a). Az emberi méltóság tiszteletének elvéből következő szabadságból adódik, hogy az emberi személy a maga egyéni módján fogja fel az élet szentségének elvét, ezazonban nem lehet ellentétes az életszentség-elv olyan vonatkozásaival, amelyekről morális konszenzus van, illetve nem lehetséges olyan felfogása, amely az emberi méltóság tisztelete elvének lényegével ellentétes. Ezért nem megengedhető a halálbüntetés. Ebben az esetben egy, már a létezésével önértéket megvalósító emberi személy életének szándékos kioltásáról van szó, amelynek indoka a megtorlás, az elrettentés: ekkor állami célok érdekében eszközként kezelnek egy emberi lényt, ez összeegyeztethetetlen az emberi méltóság tiszteletének elvével. Az öngyilkosságról nincs morális konszenzus, mindenki a saját életszentség-felfogása alapján válaszolhat arra a kérdésre, hogy elfogadhatónak tartja-e az öngyilkosságot vagy sem. Szintén saját életszentség elképzelését érvényesíti az egyén, amikor segítséget kér öngyilkosságának végrehajtásához (ennek egyik esete, amikor súlyos és gyógyíthatatlan betegként kér valaki segítséget az öngyilkosságához), vagy visszautasítja az életfenntartó és életmentő kezeléseket, vagy eutanáziát szeretne. Mivel ezekben az esetekben más emberek is szerepet játszanak valamiképpen - olykor csupán az a feladatuk, hogy tiszteletben tartsák a beteg autonómiáját, megszakítsák a kezeléseket, vagy el se kezdjék azokat, máskor viszont az egyén öngyilkosságához nyújtanak segítséget vagy cselekvésükkel halálba segítik az egyent -, ezert e magatartäsmödokat a visszaélések elkerülése miatt szabályoznia kell az államnak. Ugyanezen ok miatt nyilvánvaló, hogy az akaratnyilvánításra képte