Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000131/0000

Életvégi döntések

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Barcsi Tamás, Kőmüves Sándor, Nemes László
Cím (EN)
End-of-Life Decisions
Tudományterület
Etika, moralitás, bioetika / Ethics and morality, bioethics (12958), Filozófia, filozófiatörténet / Philosophy, history of philosophy (13033)
Sorozat
A bioetika kérdései
Tudományos besorolás
monográfia
022_000131/0016
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 17 [17]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000131/0016

OCR

I. Bevezetés. Halál és kultúra \ 15 magukatés hozzátartozóikat sérthetetlennek tartják, a gyászmenetek látványakor is arra gondolnak, hogy őket ez nem érinti, Montaigne pedig azt tapasztalta, hogy sokaknak nehezükre esik elhinni haláluk bekövetkezését, még utolsó órájukban is (Seneca 2002a, 17-19; Montaigne 2013/II, 315). Ha egy kultúrára jellemző az , eltüntetés" ekkor ez válik a halálhoz való viszonyulás természetes módjává. Nyugaton a modernitásban mindinkább felerősödött az , eltüntetés" folyamata. A 20. század közepére Nyugaton kulturális tabuvá válik a halál, amelyről nyilvánosan nem beszélnek (mert nem tudnak mit mondani róla), illetve az embert a halálra emlékeztető képi ábrázolások is visszaszorulnak és eltűnnek vagy kiüresednek a halállal kapcsolatos rítusok. Ennek a kezdetét többen a 18. századra teszik, de vannak, akik szerint ez még korábban kezdődött. Elias a halál nyilvánosságának, mindennapiságának , eltüntetését; a haldokló elszigetelését egy civilizációs folyamat részeként értelmezi: ennek jellemzője, hogy az emberi élet animális, elementáris vonatkozásait, amelyek veszélyt jelenthetnek az egyén és a társadalom számára, a társas élet kulisszái mögé rejtik (Elias 2004). A modern ember számára túl félelmetes szembesülni a halállal, mert nem tud neki értelmet adni. A vallási világszemlélet szerepének csökkenésével a kollektív halhatatlansági fantáziáknak egyre kisebb a jelentősége, az egyéni halhatatlansági fantáziák pedig az egyén számára sokszor kevéssé megnyugtatók (Elias 2000, 46). A modern ember általában értelmetlenségnek tartja a szenvedést, ezért retteg a haldoklástól, a halál-esemény pedig a kiszámíthatatlanság, az uralhatatlanság miatt tölti el félelemmel. A modernitás során előtérbe kerül a halál tudományos szemlélete, amely a halálban csupán egy biológiai tényt lát, és atudomány egyik fontos feladata az lesz, hogy a halál bekövetkezését minél inkább kitolja. A 20. század közepétől Nyugaton legtöbben kórházi, klinikai körülmények között halnak meg, egyre inkább medikalizált és technicizált eseménnyé válik a halál. A kórházakban , elzárják" a társadalomtól a haldoklót, és mivel az orvosok a halált sokszor a gyógyítás kudarcaként fogják fel, addig tartják fenn a páciens életműködését, ameddig csak a rendelkezésre álló technikai eszközökkel lehetséges, de eközben az emberre is úgy tekintenek, mintha valamilyen gép lenne.

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1595 px
Kép magassága
2422 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.07 MB
Permalinkből jpg
022_000131/0016.jpg
Permalinkből OCR
022_000131/0016.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde