OCR
32 / 2.A FÉRFIAK BIOLÓGIAI ÉS SZEXUÁLIS SAJÁTOSSÁGAINAK MEDIKALIZÁCIÓJA... társadalmi és interperszonális önigazolása perifériára szorult. ,, Az egyén sokáig csak a többiekre való hivatkozással, illetve a többiekhez fűződő kapcsolatának (család, hűbéri kötelék, valakinek a pártfogása) megjelenítésével hitelesítette önmagát [...] Az igazság bevallása tehát a hatalom által kezdeményezett individualizáló eljárások szerves részévé, sőt, központi elemévé vált" (Foucault 1999, 59). A homo sapiens sapiens XIX. századi ontológiai alapállása tehát az önmagáról vallomást tevő állat. Ennek felderítésére egy jól szervezett ,vallomästudomäny” létesült, amelyet Foucault ekképpen határozott meg: , Az a tudomány, amely a vallomástétel szertartásaira és a vallomás tartalmára épít..." (Foucault 1999, 66). A vallomástudomány talán legfontosabb tartalmi komponense a , bevallott bevallhatatlansäg”, aminek paradoxonjat Foucault egy metatudományos és nyelvfilozéfiai kérdésfelvetésben ragadta meg. ,,Elméleti és módszertani paradoxon: hosszadalmas viták arról, vajon meg lehet-e alkotni a szubjektum tudományát, vajon mennyiben tekinthető érvényesnek az önvizsgálat, az átélt élmény evidenciája, vajon hozzáférhet-e a tudat önmagához [...] vajon alkalmas-e a vallomás régi jogi-vallási modellje arra, hogy kifejezhesse az igazságot, vajon alkalmasak-e a tudományos nyelv szabályai a vallomás kierőszakolására" (Foucault 1999, 66)? A biológiának és a természettudományoknak a XIX. században végbement felértékelődése a vallomástétel eszközén keresztül megkísérelte az embert objektív és tényszerű megfigyelés tárgyaként leírni. Mivel a biológia az organikus és inorganikus oppozíciókat felhasználta, lehetővé vált a biológia diszciplináris kereteit felhasználó tudományos diskurzus kibontakozása, mivel az embert a természeti környezet részeként fogta fel. Milyen biostatisztikai alapfogalmakon keresztül írható körül egy organizmus? „Az organizmusnak funkcionális rendszerei, növekedési és hanyatlási ciklusai vannak; így alkotórészei nem csak térbeli elrendeződésben, hanem elsősorban időbeli kapcsolatban állnak egymással. Egy organikus test esszenciális értelemben véve egy fejlődés (process) alatt álló test" (McWorther 1994, 51). A tökéletesnek vélt vallomástételi nyelvi eszköztár egymáshoz fűzi az egyén testi-lelki-szociális komponenseit és azokat egy medikalizált értékrend szerint szintetizálja. A szintézis eredménye egy bio