OCR
30 / 2.A FÉRFIAK BIOLÓGIAI ÉS SZEXUÁLIS SAJATOSSAGAINAK MEDIKALIZACIOJA... összegyűjtsék a szexuális másság szegényes költészetének dokumentumait" (Foucault 1999, 65). A homoszexuális, mint embertípus létrehozásának pontosabb megértéséhez Foucault genealógiai nézőpontjából további két kérdést kell körüljárnunk, amiket a maszturbációról szóló diskurzus szabályszerűségeinek kapcsán is megtettünk: (1) Melyek azok a társadalmi események, intézmények, nyelvek vagy diskurzusok, amelyek hozzájárultak ahhoz, hogy a homoszexualitás embertípusa kialakuljon? (2) Melyek azok a társadalmi események, intézmények, nyelvek vagy diskurzusok, amelyek hozzájárultak ahhoz, hogy bár a XIX. században számos szexuális perverziót nyilvántartottak, mégis a homoszexualitás lett az, amely ezek közül fennmaradt (McWorther 1994)? Foucault válaszai két egyaránt fontos és párhuzamosan végbemenő változáshoz kapcsolódnak, amelyek együttesen segédkeztek a szakrális felől a diszkurzív, medikalizált hatalmi irányba való átrendeződéshez. Első megközelítésben fontos tudnunk, hogy a XIX. századi politikai erőtér erődemonstrációs célból elvárta, és számos eszközzel facilitálta a népességnövekedést, ami mint fontos stratégiai kérdés, kollektív, intézményes (népesedéspolitikai) támogatást élvezett akkor is (és élvez ma is). Foucault indoklásának második tétele a biológia tudományán belül végbement konceptuális átalakuláshoz kapcsolódik, amelynek során az organikus és inorganikus létezők szembeállítását meghaladva létrejöhetett az életfogalom (organizmus) szaktudományos, biológiai kategóriája. A szexualitásnak, azon belül is ahomoszexualitásnak a medikalizációját vizsgáló szakirodalomban két egymáshoz szervesen kapcsolódó szöveghellyel szokás alátámasztani azt a folyamatot, amely végső soron elvezet minket Foucault hatalomkoncepciójának kulcsfogalmához, amelyet biohatalomnak nevez. Ezek közül az egyik rámutat arra a stratégiai átalakulásra, aminek során a zsidókeresztény szexuáletika egyházi keretek között a heteroszexualitást normalizáló mechanizmusát lassanként kiegészítette az orvostudomány , szamaritánusi" jóakarata: ; Ilyenformán elmondhatjuk, hogy a halálba küldeni és az életben hagyni ősi jogát hovatovább egy másik jog váltotta fel, az élni segí