OCR
30 = ISKOLASKORU GYERMEKEK EGESZSEGMAGATARTASA A súlyozás célja az alapsokaságra vonatkozó becsléseink érvényességének növelése. Ehhez a megvalósult mintát úgy alakítjuk át, hogy bizonyos szempontok szerint reprezentálja a vizsgált populációt (3. táblázat). A súlyozás kialakításakor követtük a mintavételi rétegzés szempontjait. A súlyozást minden évfolyamon külön alkalmaztuk a rétegváltozók mentén: képzéstípus, régió, településtípus, fenntartó típusa. Mindezt iteratív arányos súlyozási módszerrel (Iterative Proportional Fitting) végeztük el, az R program SurveySd csomagját alkalmazva. A súlyok minimumát 0,22-es, a maximumát pedig 4,5 értékben határoztuk meg (2.4. táblázat). 2.4. TÁBLÁZAT A súlyváltozók leíró paraméterei Evfolyam Minimum Maximum Atlag Median Szórás 5. 0,43 3,27 1 1,01 0,38 7. 0,22 4,51 1 0,94 0,97 9. 0,31 4,50 1 0,72 0,77 11. 0,31 4,52 1 0,80 0,75 ADATELEMZÉS, EREDMÉNYEK KÖZLÉSE, ÉRTELMEZÉSE A statisztikai feldolgozás az IBM SPSS programcsomag 28.0 verziójával történt. Az eredmények számításakor minden esetben súlyozott adatokkal dolgoztunk. Az egyes kérdésekre adott válaszoknál a vizsgálatba bevont diákok száma eltérő lehet, mivel a) hiányos kitöltéseket is tartalmazott az adatbázis (nem minden diák adott választ minden kérdésre), valamint b) voltak olyan kérdések (pl. illegális droghasználat, szexuális aktivitás), amelyek a fiatalabb diákokra nem vonatkoztak. Az átláthatóság érdekében minden kérdésnél feltüntettük, hogy hány diák válaszai alapján végeztük el az elemzéseinket. A kutatási jelentés az általunk relevánsnak tartott leíró eredményeket, egyszerű összefüggéseket (átlag - M, szórás - SD, gyakorisági eloszlás — százalékos arány) mutatja be, melyeket egy- és kétváltozós statisztikai módszerekkel számítottunk ki (kétmintás t-próba, függetlenségi teszt - khi-négyzet proba, a skálaváltozók megbízhatósági vizsgálata, azaz a skálák belső konzisztenciájának mutatója, a Cronbach-alfa segítségével). Az eredményeket minden témakörnél megadjuk nem és iskolai évfolyamok szerinti bontásban. Az ábrákon, táblázatokban "-gal jelöltük, ha egy változó mentén szignifikáns különbség (p c 0,01) figyelhető meg. Ahol együttesen