OCR
2. A KUTATÁS MÓDSZERTANA 27 egy visszafordítási lépés is szerepel a kérdőívfejlesztési folyamatban. A 2017/18as adatfelvételhez képest módosított vagy újonnan feltett kérdéseket egy - a magyar kutatöcsoporttöl független - anyanyelvi tudású és szakmailag jártas személy visszafordította angol nyelvre, majd az eredetit és a visszafordítást a nemzetközi HBSC-kutatócsoport vetette össze. A nemzetközi kérdéscsomagokba csak olyan kérdések kerülhetnek, amelyeket legalább négy tagországban előzetes próbafelmérésekben már alkalmaztak. ELŐVIZSGÁLAT Szintén nemzetközi előírás, hogy az adott felmérésben véglegesnek szánt kérdőívet néhány száz fős mintán tesztelni kell a reprezentatív adatfelvétel előtt. Hazánkban az elővizsgálat 2021 decembere és 2022 márciusa között zajlott le három budapesti és egy vidéki iskolában, 225 tanuló részvételével (minden releváns iskolatípusban és korosztályban). Az előfelmérést az ELTE PPK Kutatasetikai Bizottsaga engedélyezte (engedélyszam: 2021/442). A pilot felmérés további célja volt a papír alapú és az elektronikus adatfelvétel közötti különbségek tesztelése, mivel az országos adatgyűjtést, a kutatás során első alkalommal, online kérdőív alkalmazásával terveztük megvalósítani. Az online kérdőívváltozat teljes mértékben megfelelt a papír alapúnak, és a nemzetközi protokoll utasításai szerint nem tartalmazott automatikus ugratásokat vagy konzisztens válaszszelekciót (azaz egy válasz alapján a következő kérdésben, ha az kapcsolódott az előzőhöz, szerepelt minden olyan válaszkategória is, amely az előző kérdésre adott válasz alapján nem jöhet szóba). Az elektronikus kérdőív Qualtrics szoftverrel készült. A papír alapon és online kitöltéssel kapott válaszok összesített eredményei elhanyagolható eltéréseket mutattak. AZ ADATFELVÉTEL ÉS AZ ADATBÁZIS LÉTREHOZÁSA Az országos reprezentatív adatfelvétel az Egészségügyi Tudományos Tanács Tudományos és Kutatásetikai Bizottságának jóváhagyásával történt (engedélyszám: IV/1638- 3 /2022/EKU). A kiválasztott iskolák igazgatóit levélben kértük fel a kutatásban való részvételre. A felkéréshez mellékeltük az Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárságának, illetve a szakképzést ellátó iskolák számára az Innovációs és Technológiai Minisztérium Szakképzésért Felelős Államtitkárságának támogató levelét. A részvételt nem vállaló iskolák helyett