OCR
ELŐSZÓ Hazánkban az Iskoláskorú Gyermekek Egészségmagatartása, közismertebb nevén HBSC-kutatás, olyan megkerülhetetlen és a kiemelkedő színvonala és a lefedett életkori csoportok révén nélkülözhetetlen kutatás, amely egyaránt fontos adatokat szolgáltat az oktatás és a népegészségügy gyakorló szakembereinek, a szülőknek, a helyi közpolitikai vezetőknek, a médiumok szakembereinek és nem utolsósorban a döntéshozóknak. Az aktuális állapot jellemzésén túl a rendszeres pillanatfelvételeket egymás mellé állítva - ami ebben a jelentésben is megtörténik - társadalmi folyamatok érhetők tetten nemcsak az egészségmagatartás területén. Mindezeken túl a vizsgált életkori csoportok okán némi előrejelzést is lehetővé tesz a későbbi generációk kapcsán felmerülő jövőbeni egészségügyi szükségletekkel kapcsolatban. A HBSC mindenkori aktuális kutatási jelentéseit mindenkinek érdemes tanulmányozni. Ez így van ezen aktuális jelentéssel is. A tájékozódást megkönnyíti az adatok bemutatásának világos és a gondolkodást vezető módja is. Az idei jelentés a korábbiakhoz képest abban eltér, hogy elsősorban a leíró statisztikákra fókuszál, és a statisztikai összefüggések matematikai modellezését a szakcikkekre hagyja. Így az eredmények olvasása és értelmezése nem igényel feltétlenül bonyolult statisztikai ismereteket, ezzel is hozzájárulva az igen fontos adatok és felismerések közzétételéhez. A HBSC-kutatás a nemzetközi sztenderdek mentén 1986 óta zajlik. A módszertani újítások okán csupán 2002-től, azaz több mint húsz éve folytatják oly módon, hogy az egymást követő adatfelvételek eredményei összehasonlíthatók. A kutatás megbízhatóságának biztosítéka a következetesen végigvitt módszertan és a kiváló kutatógárda. Mivel a keresztmetszeti adatfelvételekre négyévenként kerül sor 2002 óta, immár hat mérési pontban, a kedvező és a kedvezőtlen tendenciák is kirajzolhatók. Érdemes ezzel a szemmel is olvasni a jelentést. Például szemelgetve az eredményekből: 2014-ig a tanulók viszonylag stabilan 5-690-a tartotta nyomasztónak az iskolai feladatokat az 5-11. osztályos tanulók között. 2018-ban emelkedett ez az érték, majd 2022-ben már a tanulók mintegy 1299-a nyilatkozott erről így (Sebestyén et al., 2023, a jelen kötet). A különböző életkori csoportok összehasonlítása - az 5., a 7., a 9. és a 11. osztalyosoké - szin