Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000117/0000

Variációk az együttélésre. Közösségfolyamatok és az etnicitás három nyírségi település példáján

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Szabó Henriett
Title (EN)
Variaties of Cohabitation. Community processes and the issue of ethnicity in three settlements in Nyírség
Field of science
Antropológia, néprajz / Anthropology, ethnology (12857), Társadalomantropológia / Social anthropology (12860)
Series
Specimina Ethnographica
Type of publication
monográfia
022_000117/0027
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 28 [28]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000117/0027

OCR

26 9 I. A HAGYOMÁNY ÉS A KÖZÖSSÉG A hátrányos helyzetű térségek főbb mutatói, a népességszám alakulása és változásának nyomon követése, valamint az etnikai arányai mellett, az iskolai, jövedelmi, gazdasági és foglalkoztatottsági mutatók, a lakhatásra vonatkozó főbb adatok képezik azokat az ismérveket, amelyek alapján a színterek általánosan jellemezhetőek. Az észak-alföldi régióban, és azon belül is az érintett megyében a 2016os mutatók alapján látható, hogy több szempontból is helytálló a hátrányos helyzetű térség besorolás. A területi mutatók alapján az iskolai végzettség adatai jelzik a hátrányos helyzet egyik alapvető összefüggését. Megyei szinten Szabolcs-Szatmár-Beregben a legmagasabb azok aránya a népességen belül, akik legfeljebb nyolc általános iskolai végzettséggel rendelkeznek: a megye Ossznépességének 36,2%-a. Szakmunkás vagy szakiskolai végzettséggel a 15 évesnél idősebb korosztaly 22,3%-a rendelkezik, míg az érettségizettek aránya a 18 évesnél idősebb korosztály körében 29390. Ezen adatok alapján országos összehasonlításban a megye népessége a rosszabbul teljesítő megyék közé tartozik. A diplomások aránya Nógrád megyét leszámitva itt a legalacsonyabb, mindôssze 15,2%.” Az iskoläztatässal kapcsolatos mutatók közvetlen összefüggésben állnak a foglalkoztatási viszonyokkal. Ezen mutatók alapján előrevetíthető, hogy az aluliskolázottság, elsősorban a szakképesítés hiánya miatt a megyei foglalkoztatási mutatók szintén hozzájárulnak a térség hátrányos helyzetének súlyosbodásához. Magyarországon az aluliskolázottak rossz munkaerő-piaci érvényesülésének okait európai összehasonlításban elemezve Kertesi Gábor és Varga Júlia arra a következtetésre jutott, hogy a fiataloknak azok a viszonylag nagyobb csoportjai rekednek ki elsősorban az iskoláztatásból, amelyek az átlagnál szegényebb környezetből érkeznek az oktatásba. Megállapításaik, amelyek az ezredforduló viszonyaira vonatkoznak az alapvető összefüggés társadalomtudományi értékét tekintve, mind a mai napig érvényesek. Következtetéseik szerint a 80-as évek közepétől tört meg az a trend, amely csökkentette a nagyon alacsony iskolai végzettségűek munkaerőpiacra történő kilépését. Igaz, a 2010-es években a közmunkaprogram a hátrányos helyzetű térségekben javított a foglalkoztatási mutatók statisztikai arányain, de az aluliskolázottság és a munkaerő-piaci érvényesülés között érvényes összefüggéseket ez nem módosította." A népességen belül a foglalkoztattak aránya jól mutatja a gazdasági aktivitást, ami a megyében a 15-64 éves korosztály között országosan a 9 Területi összehasonlítás. https://www.ksh.hu/mikrocenzus2016/docs/teruleti/index. html#/ (A letdltés datuma: 2020. 07. 29.) %0 V6. Kertesi-Varga 2005.

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2670 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.3 MB
Lien permanent vers jpg
022_000117/0027.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000117/0027.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu