OCR
Feltétlenül állítható, hogy a teológia tanulása fáradságos, de lehetséges. Az ismeretek megszerzéséhez, hogy az erőfeszítés nyomán valamilyen eredmény mutatkozzék, ajánlatos egy végiggondolt utat bejárni. Abszurd terv lenne, ha valaki a könyvtárban található összes könyvet egymás után sorban akarná elolvasni. Aki alapvető tájékozódást keres, vegyen kézbe egy átfogó művet, amely, mint valami térkép, az egészet mutatja, csak éppen az apró részletek nélkül. Akit valamely kérdés izgat, vágjon bele bátran akár egy apró részlet tanulmányozásába. Hamarosan úgy fogja érezni magát, mint az, aki a gazdagon terített asztal abroszának sarkát húzza: minél inkább húzza a sarkát, annál inkább jön vele az egész. Sok szellemi erőfeszítés, lemondás és önfegyelem árán — a régi nyelvek elsajátításával, a Biblia könyveinek és korának alapos megismerésével, az egyháztörténetben jártasságot szerezve, a hagyomány különféle dokumentumait, valamint régi és új szerzők műveit feldolgozva — az ember eljuthat oda, hogy többékevésbé eligazodik a teológiai tudományban, és fokozatosan feltárul előtte a teológiai gondolkodás világa. A formális vizsgák, dolgozatok, tanulmányok, értekezések, szóbeli előadások egyre újabb alkalmakat kínálnak az ismeretek megfogalmazására és öszefoglalására, akár szóban, akár írásban. A teológiát tanuló is átélheti, amit Comenius vándora hall, amikor kérdésére a bibliotékában bölcsességgel töltekező tudósok egyike a kérdésre, hogy milyen az íze, így válaszol: , Amíg rágom, keserűséget vagy savanyúságot érzek, de aztán édessé válik!" Aki teológiát tanul, ne féljen szembenézni nehéz kérdésekkel. Törekedjen arra, hogy ne , Isten beszédeinek alapelemeinél" ragadjon le, a bébiételnél a kemény eledel helyett (Zsid, 5,12). Hitének szilárdságát ne alacsony kompetenciaszintjére alapozza. Viszont hitét sem pótolja vagy helyettesíti a tudás. Bármilyen tudás megszerzése önbizalmat ad az embernek. Aki az egyik nap diplomát szerez, a csúcson érezheti magát azokhoz képest, akik még az iskolakapun belül vannak. Gondoljon azért bele, hogy másnap tapasztalat nélküli kezdőként tanácstalanul áll a maga útjának kezdetén. Óvakodjék attól, hogy végzett teológusból beképzelt teológussá váljék. , Ilyen időkben inkább visszahúzódó legyen, mint túl hangos. A hangos beszéd látszatbiztonságának ugyanis semmi köze sincs a bűnbánat és az evangélium bizonyosságához!"" Ne rázza le magáról és ne vesse meg, amit nála komolyabb és okosabb, nála nem kevésbé hívő emberek fontosnak tartottak végiggondolni és kimondani. Akarjon hát mindent jól, és nem csak náluk jobban tudni. Legyen kész arra, hogy tanuljon hívőktől és hitetlenektől, gyülekezeti tagoktól és kollegáktól úgy, mint eddig, mérlegre helyezve és megemésztve a hallottakat." 5 COMENIUS 1990, 55. 0. 16 BONHOEFFER 1933, 330. 0. Y Uo. 329. 0.; REUSS 2015.