Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000110/0000

Teológia és tanulás: a változás lehetősége. Az Evangélikus Hittudományi Egyetem oktatóinak és doktoranduszainak tanulmánykötete

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Cím (EN)
Theology and Learning: the Possibility of Change
Tudományterület
Teológia / Theology (13036), Pedagógia / Pedagogy (12910)
Sorozat
Teológia és…
Tudományos besorolás
tanulmánykötet
022_000110/0031
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 32 [32]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000110/0031

OCR

adásának, az igehirdetésnek a feladata között. Nemcsak Luther két kátéjában, hanem az Ágostai hitvallásban és más iratokban is a tanítás szinonimája a prédikációnak: a tanítás az, amit prédikálnak, a prédikációban pedig tanítanak. A reformátor egy alkalommal ki is fejti: ,a szegény, behálózott, gyötrődő lelkeknek" akart prédikálni, hogy , ahol szegény gyermekek, barátok vagy apácák vannak" miként szabadulhatnak meg az emberi tanítások és előírások fogságából, hogy keresztyén szabadságban éljenek.? A helyesnek tartott változtatásokat keresztülerőszakoló wittenbergi rajongók ellen nem hangulatkeltéssel lépett fel, hanem a helyes úrvacsoráról, böjtről, képtiszteletről tanított példamutatóan higgadt érveléssel." A tiszta tanítás fontosságát egészen odáig menően tartotta fontosnak, hogy a püspökök, pápa, tudósok és bármely igét hirdető ember tanítását az igehallgató gyülekezetnek, azaz , a juhoknak kell megítélniük, vajon Krisztus hangján szólnak-e, vagy az idegenek hangján"? Ez nemcsak joguk, hanem egyenesen kötelességük. Az igehirdetés célja és rendeltetése nem kisebb, mint hogy a hallgatók, legyenek akár iskolázottak, akár írástudatlanok (mint a 16. században sokan), képesek legyenek Isten igéjét és az emberi bölcselkedést megkülönböztetni és e képesség alapján igehirdetőket elhívni és szolgálatba állítani. Nem a gyülekezeti demokráciát feltételezi ez a követelmény, amint az utókor gyakran (félre)értette, hanem az Isten igéjét tanuló és az abban tanított gyülekezetet. A reformációt követő felekezeti ortodoxia elkeseredett vitái mégis oda vezettek, hogy ezekben csak a teológiailag képzett lelkészek tudtak részt venni, , a többi keresztyéneket kizárták, mintha azoké nem volna az Úr Igéje, hogy szorgalmasan tanulmányozzák" — állapítja meg a diagnózist a maga koráról Philipp Jakob Spener (1635-1705), a pietizmus atyja 1675-ben." Az általa javasolt gyülekezeti bibliaóra nem egyszerűen újabb alkalom egy prédikáció tartására vagy meghallgatására, hanem közös tanulás, kérdések és kétségek megválaszolása a tagok által kapott adományok és ismeretek megosztásával. Az eredmény pedig a lelki növekedés, ami abból áll, hogy a tagok maguk is alkalmasabbá lesznek a tanulásra, de a tanításra is a rájuk bízottak között." A 19. század vallásosságában a hitbeli tanulásnak és tanításnak ez az erőteljes hangsúlya kissé elhalványult. Talán nem vagyunk megengedhetetlenül felületesek, ha például Poszvék Sándor soproni teológiai tanár (1839—1914) egyik-másik beszédének kifejezésében, miszerint , itt állok, hogy tolmácsoljam az érzelmeket? a racio3 Az emberi tanítások kerüléséről, valamint felelet azokra a szentírási helyekre, melyeket az emberi tanítások erősítésére idéznek (1522). Ford. Márton Jenő. In: LVM 2: 417. o. * Nyolc böjti predikaciö Wittenberg nepenek (1522). Ford. Szebik Zs6fia. In: LVM 6: 215-242. o. 5 A keresztyén gyülekezet jogáról és hatalmáról (1523). Ford. Hörk Jözsef. In: LM 4: 71. 0. 6 SPENER 1993, 57. O. 7 Uo. 55-56. 0. ® Liceumi olvasökönyv 2018, 79., 133. 0.

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1926 px
Kép magassága
2693 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.34 MB
Permalinkből jpg
022_000110/0031.jpg
Permalinkből OCR
022_000110/0031.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde