OCR
magyarázható, folyamatos jelenléte. Miközben a tradicionális társadalmak, ahogy fentebb is láttuk, szkepszissel és a tőle való minél gyorsabb szabadulás szándékával tekintettek az újra évezredes távlatokban, a modern viszonya az újhoz hamarosan épp ellenkező lett: , megszállottság minden új iránt!" Ebből a rögeszméből fakad az értékítélet, hogy csak az új lehet értékes, hogy már nem az újat is, hanem csakis az újat keresik, ami a tudományban és a művészetben is megjelenik — folytatja Esposito. A változás maga ad biztonságot: az a mulandóság, hogy tudjuk, az új is át fogja adni a helyét a még újabbnak hamarosan. A szervezetek működésében a reform nem a krízis jele, a rá adott válasz pedig nem a gyengeségé, hanem éppen ez jelzi a jó működést. , Az ember nem azért változtat, mert jobb akar lenni — az ember jobb, mert kész saját maga megváltoztatására."" Miközben az ember Esposito elméletének korlátait is világosan érzi, a , reformbizottságok" ülésein tapasztalt öngerjesztő folyamat élménye mégis legalább enynyire igazolja a tételt. A túlhajtott újdonság öngerjesztő folyamatának ökológiai, szociális árát ma egyre jobban érezzük. A fast fashion néhányszor felvett, majd kiselejtezett, filléres ruhadarabjainak ökológiai lábnyoma, a fast food egészségromboló hatása lassan kitermeli a vele szembemenő divatot. A slow food helyi termelőktől való beszerzése, időt igénylő elkészítése és elfogyasztása, az ökológiai szempontokkal számoló öltözködés szintén divat, de etikailag mégis teljesen más megítélés alá esik. A vallás világában is, nemcsak a 17. században, de a jelenben is feltűnnek divatok. Az egyházi könnyűzene, a népszerű közösségek, a teológiai konferenciák programját kitöltő , divatos" témákon is érződik az új ingere, amelyet a következő hullám fog felváltani. A figyelmet fókuszáló, új ingereket adó, frissítő hatáson túl, ha a teológia számára a valódi újat keressük, ami divathullámokon túlmutat, mélyebbre kell ásnunk. A valóban új létrejöttéhez a rendszeres teológia alapjaihoz kell fordulnunk. A rendszeres teológia egyes meghatározó gondolkodóinál kifejezetten megfordul a teológiai figyelem. A jövő válik az igazán meghatározóvá. Az eszkatológia definíciója mint az újról szóló teológiai tanítás többet enged, mint első hallásra gondolnánk. A végidőkről szóló tanítás tárgya nemcsak a jövő idejű eszkatológia szédítő távlata, hanem a jelen idejű eszkatológia megtapasztalt élményei is. Az 15 Uo. 205. 0. 16 Uo. 206. 0.